SAS gör det enklare flyga mer miljövänligt

February 19, 2009 14:10

Från och med idag har det blivit enklare att flyga mer miljövänligt med SAS.
Det kostar bara 20 kronor att koldioxidkompensera sin resa – och det sker direkt vid bokningen av flygbiljetten.Den som bokar en resa på SAS webbplats www.sas.se har nu möjlighet att direkt vid bokningen koldioxidkompensera sin resa. Allt betalas sedan på samma gång.
Möjligheten införs på hela SAS nätverk inrikes och på Europaflyg i Sverige, Norge och Danmark.

– Det ska vara enkelt att resa mer miljövänligt med SAS. Nu när vi påtagligt förenklat möjligheten att koldioxidkompensera sin resa tror vi att många väljer att göra det, säger Lars Andersen, ansvarig för SAS samhällskontakter i Sverige.

Priset för att koldioxidkompensera en resa i samband med bokningen är 20 kronor. SAS har valt ett enhetspris för att göra det enkelt. Priset är egentligen något för högt för en inrikesresa, men samtidigt något för lågt för en Europaresa. Genomsnittspriset blir korrekt.

Pengarna investeras i projekt kring förnyelsebar energi i Indien, Mongoliet och Nya Zeeland som binder motsvarande mängd koldioxid. Detta sker genom SAS samarbetspartner Carbon Neutral.

SAS målsättning är att halvera utsläppen per flugen passagerarkilometer till 2020. Det är möjligt genom att flyga mer energieffektivt, fler nya flygplan i flottan och effektivare flygtrafikledning. SAS delar den internationella branschorganisationen IATA:s vision om nollutsläpp av koldioxid inom flyget 2050.
Idag utgör flygets andel 2-3 procent av de totala koldioxidutsläppen i Sverige.

För mer information:
Lars Andersen, ansvarig samhällskontakter SAS i Sverige, 08 – 797 23 46