SAS testar boardingkort i mobiltelefonen

April 14, 2009 14:43

SAS fortsätter att förenkla resandet i syfte att spara tid åt resenärerna.
Från och med imorgon den 15 april går det under en försöksperiod att få sitt boardingkort direkt till mobiltelefonen. Inom en snar framtid kan bordingkort på papper helt komma att försvinna.Enklast är att resa på sitt EuroBonuskort eller kreditkort där både biljett och boardingkort finns lagrade, men till vissa destinationer krävs att resenären kan visa upp ett särskilt boardingkort. Idag får resenären boardingkortet antingen vid den manuella incheckningen, i incheckningsautomaten eller genom att själv skriva ut det från internet.
Från och med imorgon kan boardingkortet för ett antal av SAS flygsträckor även laddas ner i mobiltelefoner med WAP-funktion under en försöksperiod fram till den 1 juli.

Försöket omfattar alla SAS flygningar mellan städerna Stockholm, Göteborg, Köpenhamn, Oslo, Stavanger, Helsingfors och London Heathrow.

Alla resenärer som uppgett ett mobilnummer får ett SMS från SAS i god tid före flygningen med en uppmaning att checka in via SMS eller internet, www.sas.se. Den som väljer att checka in via SMS får en bekräftelse på incheckningen och en webblänk där det elektroniska boardingkortet kan laddas ner. Boardingkortet innehåller förutom uppgifter om flygnummer, sittplats, avgångstid och ankomsttid även en så kallad 2D-bar kod som kan avläsas elektroniskt på flygplatsen i säkerhetskontrollen, i loungerna och i gaten. 2D-bar koden kan även användas i SAS incheckningsautomater för den som vill checka in sitt bagage på flygplatsen.

– Idag har var tredje SAS-resenär redan checkat in när de kommer till flygplatsen, antingen via internet eller SMS. Vårt mål till 2011 är att åtta av tio resenärer ska vara incheckade när de kommer för att flyga. Det gör det enkelt och sparar tid för resenärerna, säger Lars Sandahl Sörensen, kommersiell chef för SAS.

Faller försöket väl ut är ambitionen att erbjuda boardingkort i mobiltelefonen senare under året på alla SAS destinationer där det är möjligt. Under försöket samarbetar SAS tekniskt med Mobiqa i Storbritannien.

För mer information:
Niclas Härenstam, presschef SAS i Sverige, 0709 – 97 18 25