SAS udvider test af boardingkort på mobiltelefonen

June 3, 2009 14:22

Fra og med i dag tilbydes boardingkort direkte på mobiltelefonen til endnu flere rejsende på endnu flere destinationer i en testperiode.

”SAS fortsætter med at forenkle rejsen med det formål at spare tid for passagererne. Fordelen for vores passagerer er, at de kan checke ind, hvor end de befinder sig, få deres boardingkort direkte ind på mobiltelefonen og i lufthavnen gå direkte til gaten,” siger marketing og salgsdirektør Per Møller Jensen i SAS i Danmark.

Passageren kan endda selv vælge sæde eller ændre afgang via mobiltjenesten.

”Mange mennesker anvender i dag internet på mobilen*. Vi er derfor meget glade for at se, at de som bliver tilbudt tjenesten anvender den langt mere end det forventede niveau,” fortsætter Per Møller Jensen.
“Det tyder på, at vore kunder er på forkant med den tekniske udvikling, og at de efterspørger vore mobile tjenester. Med mobile boardingkort mindskes mængden af papir, som går til de trykte boardingkort, og vi kan derved hjælpe til at skåne miljøet.”

Sådan fungerer tjenesten:
Alle rejsende, som opgiver deres mobiltelefonnummer i bookningen, får en SMS fra SAS 22 timer før afgang med en opfordring om at checke ind via SMS.

Efterfølgende får kunden en bekræftelse på gennemført check-in samt et link, hvor kunden kan hente sit mobile boardingkort. Boardingkortet indeholder en såkaldt 2D stregkode sammen med informationer om flynummer, sædenummer, afgangstid og ankomsttid. Stregkoden kan aflæses elektronisk i lufthavnen, ganske ligesom på et boardingkort trykt på et stykke papir.

For at spare yderligere tid, kan passagerer, som rejser med bagage benytte det mobile boardingkort til at hente sit bagagetag i en SAS Self Service automat eller i de nye SAS Bagage Tag automater i lufthavnen.

Det mobile boardingkort anvendes også i sikkerhedskontrollen, taxfree butikkerne, loungerne og i gaten.

Fakta om SAS mobile boardingkort:
– Passageren skal have mobilt internet i sin mobiltelefon.
– Testperioden strækker sig frem til 1. juli 2009. Såfremt testens resultater er tilfredsstillende, har SAS ambitioner om, at tilbyde boardingkort på mobiltelefonen på alle SAS destinationer, hvor det er muligt i løbet af 2009.
– Forsøget omfatter nu alle SAS og Blue 1 flyvninger fra Danmark, Norge, Sverige samt fly fra Helsingfors og London Heathrow. (Testen omfatter dog ikke rejser til USA pga. myndighedskrav)
– Passagerernes mobiltelefonnummer skal bruges i forbindelse med bookningen eller i kundens EuroBonus profil.
– Tjenesten gælder alene for rejsende, hvor bookningen kun indeholder rejse for en person.
– Tjenesten koster ikke noget ekstra, udover de ordinære takster for mobilt internet.
– Under forsøget samarbejder SAS med Mobiqa i Storbritannien og CSC i Sverige.

Fakta om SAS Bagage Tag automat:
– Den nye service henvender sig til passagerer med bagage, som allerede er checket ind inden ankomst til lufthavnen.
– Ved at benytte denne nye service sparer passageren yderligere tid, og gør passagen gennem lufthavnen smidigere.

SAS Bagage Tag automater findes i følgende lufthavne:
– Stockholm Arlanda, Terminal 4 og 5
– Københavns Lufthavn, Terminal 3