SAS utökar test av boardingkort i mobiltefonen

June 5, 2009 13:08

Från och med idag erbjuds ännu fler resenärer till fler destinationer att under en testperiod få sitt boardingkort direkt till mobiltelefonen. – SAS fortsätter att förenkla resandet i syfte att spara tid åt resenärerna. Fördelen för våra resenärer är att de kan checka in var de än befinner sig, få sitt boardingkort direkt i mobiltelefonen och väl på flygplatsen gå direkt till gaten, säger Lena Rökaas, Vice President Product & Customer Services på SAS. Resenären kan även välja säte eller ändra avgång via tjänsten.

– Var fjärde svensk använder idag internet i mobilen*. Vi är därför mycket glada att se att användandet hos de som erbjuds tjänsten redan nu överstiger den nivån, fortsätter Lena Rökaas. Det tyder på att våra kunder ligger i framkant av den tekniska utvecklingen och efterfrågar våra mobila tjänster. Med mobila boardingkort minskas mängden papper som går åt till de tryckta boardingkorten och vi kan hjälpa till att spara på miljön.

Så fungerar tjänsten:
Alla resenärer som uppgett sitt mobilnummer i bokningen får ett SMS från SAS 22 timmar innan flygningen med en uppmaning om att checka in via SMS.

Kunden får sedan en bekräftelse på incheckningen med en webblänk där kunden når sitt mobila boardingkort. Boardingkortet innehåller förutom uppgifter om flygnummer, sittplats, avgångstid och ankomsttid även en så kallad 2D-bar kod som kan avläsas elektroniskt på flygplatsen.

För att spara ytterligare tid kan passagerare som reser med bagage använda det mobila boardingkortet för att hämta sin bagagetag i en SAS Self Service automat eller i de nya SAS Baggage Tag automaterna på flygplatsen.

Det mobila boardingkortet används också i säkerhetskontrollen, taxfree, loungerna och i gaten.

Fakta SAS mobila boardingkort:
– Testperioden sträcker sig fram till 1 juli 2009. Faller testet väl ut har SAS som ambition att erbjuda boardingkort i mobiltelefonen på alla SAS destinationer där det är möjligt under 2009.
– Försöket omfattar nu alla SAS och Blue 1 flygningar från Danmark, Norge, Sverige samt flyg från Helsingfors och London Heathrow. (Testen omfattar dock inte resor till USA, p.g.a. myndighetskrav)
– Resenärens mobiltelefonnummer måste finnas med i bokningen eller i kundens EuroBonus profil.
– Tjänsten gäller för resenärer där bokningen enbart innehåller resa för en person.
– Resenären måste ha mobilt internet i sin mobiltelefon.
– Tjänsten kostar inget extra utöver de ordinarie kostnaderna för mobilt internet.
– Under försöket samarbetar SAS tekniskt med Mobiqa i Storbritannien och CSC i Sverige.

Fakta SAS Baggage Tag automat:
– Den nya servicen vänder sig till passagerare som redan checkat in innan ankomst till flygplatsen och reser med bagage.
– Genom att använda den nya servicen spar passageraren ytterligare tid och gör passagen genom flygplatsen smidigare.

SAS Baggage Tag automater finns idag på följande flygplatser:
– Arlanda, Terminal 4 och Terminal 5
– Köpenhamns Flygplats, Terminal 3
– Luleå Flygplats
– Ronneby Flygplats
– Oslo GardermoenFör ytterligare information:
Anders Lindström, PR Director, SAS, +46 8 797 3394
SAS Group Corporate Communications, + 46 8 797 2440