Kraftig ökning av resenärer som väljer SAS

October 7, 2010 11:01

Fler kunder väljer SAS vilket medför välfyllda flygplan och särskilt ökar resandet i Business och Economy Extra. Det innebär att effekterna av prispress och överkapacitet på marknaden mildras för SAS.Tillväxten för SAS trafik fortsätter att överstiga kapacitetsökningen, vilket innebär fortsatt välfyllda flygplan. I september valde 2,4 miljoner resenärer att resa med SAS vilket är 9,4% fler än samma månad föregående år. Största delen av ökningen står den svenska och interkontinentala marknaden för, men också i Norge fortsätter den positiva utvecklingen. Totalt sett ökade beläggningen med 3,6 procentenheter jämfört med föregående år.

SAS punktlighet var under september 92,5%, vilket innebär att SAS fortsätter att vara världens punktligaste flygbolag i kategorin ”Majors”, enligt det oberoende analysföretaget Flightstats.

Marknaden fortsätter att präglas av överkapacitet och prispressen på biljetter i ekonomiklass är stor, särskilt på norsk inrikes- och dansk europatrafik. För SAS mildras effekterna genom välfyllda flygplan samt ökande efterfrågan på resande i Business och Economy Extra. Samtidigt fortsätter den positiva utvecklingen på den svenska marknaden och trafik till och från Asien och USA, gynnat av den makroekonomiska återhämtningen. Under augusti föll enhetsintäkten, RASK, med 1,6% jämfört med samma månad föregående år. (Enhetsintäkten redovisas alltid med en månads fördröjning).

För detaljerad information om SAS koncernens trafikutveckling hänvisas till www.sasgroup.net (https://www.sasgroup.net/)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451