Rickard Gustafson ny vd och koncernchef i SAS

September 16, 2010 08:00

Styrelsen i SAS AB har utsett Rickard Gustafson till ny vd och koncernchef i SAS. Rickard Gustafson är 46 år och är i dag koncernchef i Codan/Trygg-Hansa.– Rickard Gustafson är en erfaren ledare med gedigen internationell erfarenhet som har visat att han kan skapa goda resultat.  Han har idag som koncernchef för Codan/Trygg-Hansa ett nordiskt ansvar och har även bred erfarenhet från bl.a. strategiutveckling, marknadsföring och processoptimering från både Codan/Trygg-Hansa och GE Capital. Hela styrelsen är enig om att Rickard Gustafson är rätt person att ta sig an utmaningarna i SAS samt att fortsätta genomförandet av Core SAS strategin och säkerställa lönsam tillväxt, säger Fritz Schur, styrelseordförande i SAS.

Rickard Gustafson kommer från försäkrings- och finansbranschen och har senast varit koncernchef för försäkringsbolaget Codan/Trygg Hansa. Han är civilingenjör med inriktning på industriell ekonomi från Linköpings Tekniska Högskola. Han är gift och har två barn.

– SAS är ett speciellt och unikt företag i Skandinavien. De senaste åren har ett enormt arbete gjorts för att skapa en plattform för framtiden.  Jag ser fram emot att bygga vidare på den tillsammans med alla medarbetare i SAS, säger Rickard Gustafson.

Nuvarande vd och koncernchef Mats Jansson lämnar sin befattning 1 oktober 2010. Rickard Gustafson tillträder sin tjänst i SAS senast mars 2011. Fram till dess fungerar vice koncernchef John Dueholm som tillförordnad vd och koncernchef.

SAS offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 september 2010 kl 08:00.

SAS Group HR & Communication

[image]

Bakgrund Rickard Gustafson

· vd och koncernchef, Codan/Trygg-Hansa, Köpenhamn/Stockholm från 2006