SAS det beste blant de største

September 7, 2010 10:47

SAS ble på ny verdens mest punktlige selskap målt blant de største flyselskapene i august. Hele 92,82 % av SAS’ 15 607 flygninger landet i henhold til tidtabellen. I samme kategori var det kun tre asiatiske selskaper (Korean Air Lines, ANA og Japan Airlines) som klarte å nå over 90 % punktlighet.- Vi er veldig fornøyde med å ha holdt posisjonen som Europas punktligste over lang tid nå, men føler ekstra stor stas over å gå til topps på målingen som omfatter de største flyselskapene i hele verden. Dette er en hyllest til alle de i lufta og på bakken, som daglig jobber med å gi passasjerene problemfrie reiser med SAS, sier John Dueholm, Deputy President og CEO i SAS Group.

Han er særdeles fornøyd fordi SAS gruppens norske regionale flyselskap, Widerøe, ikke bare går til topps i kategorien over de mindre selskapene, men har et resultat som er bedre enn alle andre – uansett kategori! Widerøes punktlighet i august var på suverene 95,72 %. – Vi er svært stolte av at SAS-selskapene går til topps i begge kategoriene, sier John Dueholm

Punktlighetsstatistikken som det her henvises tilhører FlightStats Analytics som overvåker 150 000 flygninger hver dag over hele verden. For mer informasjon:  www.flightstats.com (http://www.flightstats.com).

Flightstats inkluderer både regionale (bl.a. Widerøe) og såkalte “major airlines”, som inkluderer SAS. SAS henviser normalt bare til kategorien “major airlines” som gir den mest presise og relevante sammenligningsgrunnlaget. Siden Flightstats måler punktlighet på ankomst, så kan resultatene variere noe i forhold til de som publiseres i presentasjonen av de månedlige trafikktallene, som har større fokus på punktlighet ved avgang.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Knut Morten Johansen, informasjonssjef, telefon 95 71 92 11www.twitter.com/sasgroup www.facebook.com/flysas (http://www.facebook.com/flysas)

SAS Scandinavian Airlines er Nord-Europas ledende flyselskap med over 700 daglige avganger. I 2009 transporterte SAS ca 22 millioner passasjerer med en flåte på 177 fly til 100 destinasjoner i 31 forskjellige land. I Norge har SAS 54 fly, hovedsaklig av typen Boeing 737, som til sammen gjør ca 360 avganger daglig. SAS i Norge transporterte i 2009 ca 10 millioner passasjerer.