SAS satsar mer på USA och Asien

June 23, 2010 09:00

Stark efterfrågan på SAS långlinjedestinationer har lett till att bolaget expanderar och sätter in ett extra flygplan till hösten. Därmed erbjöds kunder fler avgångar till New York, Chicago, Bangkok och Dubai från och med oktober.Efterfrågan bland både affärs- och privatresenärer har ökat markant de senaste månaderna till alla SAS interkontinentala destinationer och man har nu en rekordhög kabinfaktor på flera linjer.

–          Vi ser att kunderna kommer tillbaka starkt efter ett mer försiktigt resebeteende de senaste 18 månaderna. Till både USA och Asien har vi återigen nästan alltid fullt i vår Business Class, även nu i sommar, medans både Economy Extra och Economy också säljer otroligt bra. Vår kommande expansion har därför varit mycket efterfrågad, inte minst bland våra företagskunder, säger Robin Kamark, kommersiell chef på SAS.

Jämfört med tidigare vintrar kommer SAS nu flyga dagligen till Bangkok, Chicago och New York från Köpenhamn, samt öka antalet avgångar Stockholm-New York och Köpenhamn-Dubai.

Ett nytt code-share samarbete med nya Star Alliance medlemmen Continental Airlines innebär också smidigare och snabbare förbindelser via SAS New York-hub på Newark flygplats. Samarbetet omfattar totalt 19 destinationer i USA, Kanada och Sydamerika. Dessutom samarbetar SAS med United Airlines till 40 destinationer via SAS andra USA-hub i Chicago.

Det nya flygplanet är en Airbus A340 med 245 säten i tre serviceklasser: Business (46 Business Sleepers), Economy Extra (28 säten) och Economy (171 säten). Alla passagerare har en personlig skärm med ett stort utbud av filmer, musikkanaler och spel. I både Business och Economy Extra erbjuds audio/video-on-demand, vilket innebär att man kan starta, pausa och stoppa underhållningen när man själv vill. Som medlem i SAS lojalitetsprogram, EuroBonus, intjänas poäng – såväl på SAS flygningar som med partners.

För mer information om SAS service ombord våra långlinjeflyg, vänligen besök: www.sas.se/intercont (http://www.sas.se/intercont)För mer information, vänligen kontakta:

SAS pressjour