Joakim Landholm ny medlem i SAS koncernledning

September 30, 2011 10:00

Som en konsekvens av SAS nya 4Excellence strategi, har vd och koncernchef Rickard Gustafson som tidigare annonserat valt att tillsätta ett nytt ledningsteam, samt dela upp den existerande kommersiella avdelningen i Sales & Marketing och Commercial. Som en del av det nya teamet har Joakim Landholm utsetts till chef för Commercial.Joakim Landholm är för närvarande Chief Operating Officer, Scandinavia, på RSA Scandinavia, som omfattar Trygg-Hansa och Codan. Han har i övrigt en bred bakgrund inom ledarskap, strategiskt och analytiskt arbete från GE Money Bank, Accenture och Swedbank. Joakim Landholm är 42 år och har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm. Han tillträder sin befattning senast 1 april 2012.

–          Jag är nöjd med att vi nu har avklarat rekryteringen av den ena av de två vakanta positionerna i den nya koncernledningen. Med Joakim får vi en mogen ledare med ett skarpt intellekt, som i sin karriär i olika bolag och branscher gång på gång har bevisat, att han har förmågan att definiera en plan och leverera enligt den. Jag är säker på att Joakim tillsammans med sitt erfarna team i Commercial kommer att leverera ”Commercial Excellence”, en av de fyra huvudinriktningarna i den nya strategin, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

–          Jag är mycket entusiastisk över att börja på SAS. Företaget har tagit stora steg framåt under de senaste åren och jag ser verkligen fram emot att vara en del av nästa steg och realiseringen av 4Excellence-strategin som utgör SAS fortsatta resa mot lönsam tillväxt, säger Joakim Landholm.

–          Jag har tidigare sagt att jag önskar minst en man eller kvinna med norskt ursprung i min ledningsgrupp och vi har därför nu koncentrerat vår rekrytering av en chef för Sales & Marketing i Norge, konstaterar Rickard Gustafson.

Som tidigare meddelat fortsätter Robin Kamark som CCO och medlem av koncernledningen med ansvar för de samlade kommersiella funktionerna inom SAS till dess att de två nya cheferna tillträder, dock senast till mars 2012.För ytterligare information, vänligen kontakta
Johan Dyrendahl
Informationschef, SAS