Malmöbor blir först i Sverige att testa nya SAS Smart Pass

February 22, 2011 11:11

Som ett av de första flygbolagen i världen kommer SAS introducera en ny produkt som förenklar resan och spar tid för passagerarna: SAS Smart Pass. Första destination i Sverige att få denna nya service är Malmö-Sturup flygplats. Från och med idag får ett tiotal av SAS mest frekventa resenärer i Malmöområdet möjligheten att testa tjänsten, som senare i år kommer expanderas till alla skandinaviska destinationer.SAS Smart Pass bygger på det senaste inom mobila tjänster, NFC (Near Field Communication), och används för att identifiera resan genom hela flygplatsen. Den kommer under året bli tillgänglig för alla EuroBonus Guldmedlemmar i Skandinavien.

Kundundersökningar visar att våra kunder verkligen uppskattar våra mobila tjänster. Vi ser att mobilen och NFC är framtiden, och vi är stolta att som ett av de första flygbolagen i världen erbjuda denna smarta lösning till våra mest lojala kunder.  Att vi nu tar hjälp av våra kunder i en del av produktutvecklingen är mycket spännande, säger Lena Rökaas, chef för produkt och kundservice på SAS.

Ett enklare sätt att resa: SAS Smart Pass
SAS Smart Pass innehåller en sändare som aktiveras när den kommer nära en läsare. Läsare kommer finnas på flygplatsens alla beröringspunkter: Self Service Automaterna, i Baggage Drop, Security, Fast Track, Lounge, Tax Free och vid ombordstigning. Resenären fäster sitt SAS Smart Pass på sin mobiltelefon och håller sedan upp den mot läsaren för att passera, vilket ger ett snabbt och smidigt flöde genom flygplatsen.

Om NFC

NFC, Near Field Communication, är en trådlös kommunikationsteknik som möjliggör utbyte av data mellan enheter över ett kort avstånd.

Inom en snar framtid kommer vi se fler och fler mobiltelefoner med integrerad NFC-teknik. För tillfället är dock tillgängligheten på mobiler utrustade med NFC relativt låg i Skandinavien. Därför vill SAS tillsvidare erbjuda sina mest frekventa resenärer en NFC-sticker, SAS Smart Pass, med samma funktionalitet.För ytterligare information, kontakta:

Malin Selander
Pressansvarig, SAS
Telefon: 070 997 4065
E-mail: malin.selander@sas.se (malin.selander@sas.se)www.sas.se (http://www.sas.se)
www.sasgroup.net (https://www.sasgroup.net)
www.facebook.com/sas (http://www.facebook.com/sas)