SAS følger opp homosuksess

November 18, 2011 14:00

SAS følger opp sin HBT(Homo-, Bi- og Transseksuelle)-kampanje ”Love is in the air”, som var en av fjorårets største sosiale medier-suksesser, med en forbedret HBT side og en ny SAS Crew Guide spesielt rettet mot det homofile markedet. Crew Guiden hadde Hollywoodpremiere forrige uke. Det siste året har SAS dessuten vunnet flere internasjonale priser for sin satsning på HBT.

– Vi lanserte ”Love is in the air”, en kampanje som ble avsluttet med verdens første homofile og lesbiske bryllup i luften, fordi vi lå bak våre konkurrenter i forhold til å tiltrekke oss HBT-reisende. Da kampanjen nådde 150 millioner mennesker over hele verden og mer enn 550.000 unike besøkende på Love-hjemmesiden, lykkedes vi å posisjonere oss som et av verdens fremste flyselskaper bland en av de mest kjøpesterke og lojale kundegrupper, sier Anders Lindström, PR-sjef i SAS.

SAS Crew Guide-konseptet har eksistert i sju år og vært en stor suksess over hele verden. Tidligere i år lanserte vi første destinasjonsguide som gratis app, og nå kommer vi med en HBT videoversjon av det populære konseptet. I tre filmer guides Anton Hysén, svensk fotbalspiller og homofil, rundt av SAS crew og presenteres for det beste Stockholm har å tilby når det gjelder restauranter, museer og aktiviteter. De tre filmene – Eat, Play och See – finnes nå på SAS HBT hjemmeside www.sas.no/gay. Filmene hadde premiere på et stort PR-event i Hollywood forrige uke, arrangert av VisitSweden.

På SAS HBT-side finnes også en introduksjon til de nordiske hovedstedene, komplett med guider, kart, tips og lenker for besøkende. Dette skjer i samarbeid med ulike turistbyråer, samt QX og Stockholm Gay and Lesbian Network. SAS var i 2008 det første europeiske flyselskap til å lansere en såkalt microsite spesifikt for HBT-reisende . I USA har alle de store flyselskapene hatt slike spesifikke sider i rundt ti år.

– SAS har valgt å investere i aktiviteter som tydelig viser at vi er HBT-vennlige istedenfor fine annonser og store ord. Vi merker at dette skaper mye større verdi innen HBT-samfunnet, sier Anders Lindström.

Rundt 6-8 prosent av den vestlige befolkning er HBT, men HBT-reisende utgjør rundt 15 prosent av inntektene i reiselivsbransjen. I SAS regner at omtrent hver 13. passasjer er HBT.

SAS har flere ganger blitt belønnet for sitt HBT fokus det siste året. IGLTA (International Gay and Lesbian Travel Association) kåret SAS til Innovators of the year, og fikk prisen Online Campaign of the year av Flightglobal. Samtidig ble Love-kampanjen nominert til Stora PR Priset, Social Media Campaign of the Year ved det prestisjefylte Digital Communication Awards og for Brand Experience Award.For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Anders Lindström, PR Director, +46 70 9973394 eller anders.lindstrom@sas.se