SAS fortsætter ekspansionen med den højeste kundetilfredshed i 11 år efter at have reduceret omkostningerne med en fjerdedel.

July 21, 2011 13:02

Som et resultat af sidste efterårs ekspansionsplaner har SAS åbnet 13 nye ruter i år, og yderligere fire nye flyruter bliver introduceret til efteråret i år. Derudover lancerer SAS sin anden langrute åbning på et år til marts med København til Shanghai. Samtidig har kundetilfredsheden nået det højeste niveau i 11 år, og i juni havde SAS en rekordhøj kabinefaktor.Sidste måned bestilte SAS 30 nye Airbus A320 neo fly, markedets mest miljøvenlige og effektive kort – og mellemdistance fly. SAS har en option på yderligere 11 A320neos. Dette komplementerer forårets beslutning om at købe fem nye Boeing 737 New Generation fly, samt leasing af 12 Boeing 737-700s, hvilket resulterer i en harmoniseret flyflåde, og dermed betyder et endnu mere konkurrencedygtigt SAS.

”Efter et langsigtet kvalitetsarbejde som blev sat i gang i 2006, kan vi nu se tydelige resultater. Ikke alene var vi i 2009 og 2010 Europas mest punktlige flyselskab, vi ser nu den højeste kundetilfredshed i 11 år. Dette er sket samtidig med, at vi har reduceret vores omkostninger med en fjerdedel, eksklusiv brændstof. Dette har banet vejen for vækst, og i kombination med de store omkostningsbesparelser, som er gennemført, har vi nu forbedret vores konkurrencedygtighed markant. Efter fremgangen på både forretnings- og fritidsdestinationerne ser vi frem til at fortsætte vores kontinuerlige arbejde med at tilbyde vores kunder det bedste og smidigste produkt,” siger Rickard Gustafson, CEO og koncernchef i SAS.

SAS punktlighed var fortsat i verdensklasse i årets første seks måneder, og i juni var SAS igen Europas punktligste flyselskab. I juni havde SAS samtidig en rekordhøj kabinefaktor på 80,6%. I første halvår 2011 øgede SAS koncernen kapaciteten med 10 %, først og fremmest på de intraskandinaviske linjer, samt europalinjerne, hvor SAS udover flere frekvenser på forretningsdestinationerne også introduceret et antal nye fritidsruter.

I samme periode er antallet af passagerer øget med godt 12 procent. SAS har også øget sine markedsandele på vigtige markeder såsom Europatrafiken til og fra Danmark, samt norsk indenrigs. Derudover har den nye rute fra Oslo til New York klart oversteget forventningerne.

Til marts måned næste år åbner ruten fra København til Shanghai, som dermed bliver SAS anden intercontinentale ruteåbning på et år. SAS arbejder desuden intensivt med at øge samarbejdet med internationale partnere, og har blandt andet allerede iværksat et tættere samarbejde med Singapore Airlines.

Yderligere ekspansion
SAS arbejder videre i løbet af sommeren og efteråret 2011 på at investere i produktforbedringer, nye frekvenser og ruter. Omkostningsbesparelser og øget fleksibilitet i produktionen medfører, at SAS allerede i foråret åbnede nye ruter fra Stockholm til Venedig og Bologna. I løbet af sommeren er sæssonruterne til Madrid fra Oslo og Bergen åbnet. Desuden er SAS begyndt at flyve til Moskva, Split og Palma Mallorca fra Oslo.

Efterspørgslen på fritidsruterne til Sydeuropa er bedre end forventet, og antallet af bookninger ligger 15 procent over niveauat fra sidste år, hvilket understreger SAS konkurrencedygtighed på leisuremarkederne.

For yderligere information:
Anders Lindström