SAS fortsetter ekspansjonen med den høyeste kundetilfredshet på 11 år etter å ha redusert kostnadene med en fjerdedel

July 21, 2011 13:31

Som et resultat av høstens ekspansjonsplaner 2010 har SAS i år åpnet 13 nye ruter, og ytterligere fire nye flyruter blir introdusert høsten 2011. I tillegg lanserer SAS i mars 2012 sin andre langruteåpning på ett år; København- Shanghai. Samtidig har nådd det høyeste nivå på 11 år og i juni hadde SAS en rekordhøy kabinfaktor.Forrige måned bestilte SAS 30 nye Airbus A320 neo fly, markedets mest miljøvennlige og effektive kort – og mellomdistansefly. SAS har en opsjon på ytterligere 11 A320neos. Dette komplimenterer forårets beslutning om å kjøpe fem nye Boeing 737 Next Generation fly, samt leasing av 12 Boeing 737-700, hvilket resulterer i en harmonisert flyflåte, og dermed et enda mer konkurransedyktig SAS.

— Etter et langsiktig kvalitetsarbeid som startet i 2006, kan vi nå se tydelige resultater. Ikke bare var vi i 2009 og 2010 Europas mest punktlige flyselskap, vi ser nå den høyeste kundetilfredshet på 11 år. Dette har skjedd samtidig med at vi har redusert kostnadene våre med en fjerdedel, eksklusive drivstoff. Dette har banet vei for vekst og i kombinasjon med de store kostnadsreduksjoner som er gjennomført har vi nå forbedret vår konkurransedyktighet markant. Fremgangen på både forretnings- og fritidsdestinasjonene ser vi frem til å fortsette vårt kontinuerlige arbeid med å tilby våre kunder det beste og smidigste produktet”, sier Rickard Gustafson, CEO og konsernsjef i SAS.

SAS punktlighet var fortsatt i verdensklasse i årets første seks måneder, og i juni var SAS igjen Europas punktligste flyselskap. I juni hadde SAS samtidig en rekordhøy kabinfaktor på 80,6%.

I første halvår 2011 økte SAS-konsernet kapasiteten med 10 %, først og fremst på de intraskandinaviske rutene, samt europarutene, hvor SAS i tillegg til flere frekvenser på forretningsdestinasjonene også har introdusert et antall nye fritidsruter. I samme periode har antall passasjerer økt med drøye 12 prosent.

SAS har også økt sine markedsandeler på viktige markeder som europatrafikken til og fra Danmark, samt norsk innenriks. I tillegg har den nye ruten fra Oslo til New York oversteget forventningene. Mars 2012 åpner ruten fra København til Shanghai, som dermed blir SAS’ andre interkontinentale ruteåpning på ett år. SAS jobber dessuten intensivt med å utvide samarbeidet med internasjonale partnere, og har blant annet iverksatt et tettere samarbeid Singapore Airlines.

Ytterligere ekspansjon

SAS jobber videre gjennom sommer og høst 2011 med å investere i produktforbedringer, nye frekvenser og ruter. Kostnadsbesparelser og økt fleksibilitet i produksjonen medfører at SAS allerede i vår åpnet nye ruter fra Stockholm til Venezia og Bologna. I løpet av sommeren er sesongrutene til Madrid fra Oslo og Bergen åpnet. Dessuten har SAS begynt å fly til Moskva, Split og Palma de Mallorca fra Oslo. Etterspørselen på fritidsruterne til Sydeuropa er bedre enn forventet, og antall bookinger ligger 15 prosent over nivået fra i fjor, hvilket understreker SAS’ konkurransedyktighet på fritidsmarkedene.

I høst vil SAS fortsette å ekspandere og åpner rutene Stockholm-Gdansk, Oslo-Palanga og København-Palma. Samtidig vil SAS øke frekvensene på Stockholm-Milano, København-Poznan og København-Wroclaw.For mer informasjon, vennligst kontakt:
Anders Lindström, PR ansvarlig i SAS
Telefon: +46 8 797 2944
E-mail: anders.lindstrom@sas.se (anders.lindstrom@sas.se)www.twitter.com/SAS (http://www.twitter.com/SAS) og www.facebook.com/SAS (http://www.facebook.com/SAS)

Scandinavian Airlines er Nord-Europas ledende flyselskap med over 700 daglige avganger. I 2010 transporterte SAS 22 millioner passasjerer, og ble kåret til Europas mest punktlige flyselskap for andre året på rad. SAS har en flåte på 159 fly, som flyr til 100 destinasjoner i 31 forskjellige land.