SAS koncernen stärker sin långsiktiga position på den finska marknaden

June 17, 2011 11:00

– Blue1 fasar ut Avro och återfokuserar på linjer inom NordenFör att stärka SAS koncernens långsiktiga position i Finland och för att förbättra lönsamheten i Blue1, har SAS koncernen idag beslutat att fasa ut återstående fem Avro RJ-85 flygplan och rationalisera flottan till Boeing 717. Utfasningen av Avro flygplanen förväntas börja i augusti 2011 och kommer att medföra maximalt 85 övertaliga inom Blue1.

Återfokuseringen på den finska marknaden kommer också medföra att ett antal europeiska destinationer stängs. Även vissa kapacitetsanpassningar kommer att genomföras på finska inrikeslinjer. Samtidigt kommer Tammerfors-Köpenhamn att öppnas.

John Dueholm, vice koncernchef & VD kommenterar: “Vi tror starkt på att detta är ett viktigt steg för Blue1 att stärka sin position på den nordiska marknaden. Rationaliseringen av flygplansflottan är i linje med SAS koncernens ambition att förenkla och harmonisera flottan på våra hemmabaser. Detta är också konsekvent med vår Core SAS strategi att fokusera på den nordiska regionen som vår hemmamarknad.

Tom Christides, VP Communications & Public Affairs, Blue1, +358 40 7523131