SAS framröstat som favoritflygbolag i USA

April 16, 2012 15:30

I lördags blev det officiellt att SAS hade röstats fram som vinnare i kategorin Favorite airline vid EDGE Awards efter att över 70,000 onlineröster hade räknats. Den årliga tävlingen inkluderar en rad kategorier inom både rese- och underhållningsbranschen och arrangeras av en av USAs främsta mediaproducenter, Edge Media, som står bakom flera stora tidningar och hemsidor riktade mot HBT-marknaden. SAS första stora HBT aktivitet blev en av 2010s mest framgångsrika sociala media-kampanjer, Love is in the air, som avslutades med världens första gay och lesbiska bröllop i luften. I slutet av förra året lanserades en gay videoversion av det populära konceptet SAS Crew Guide med Let’s Dance-favoriten Anton.

–          Detta är ett stor erkännande för SAS. På mindre än två år har vi gått från att vara mer eller mindre osynliga i den globala HBT resemarknaden, en extremt köpstark och lojal kundkrets, till att nu anses vara ett av världens mest HBT-vänliga flygbolag. Att röstas fram som favoritflygbolaget av HBT-resenärer i USA i konkurrens med stora amerikanska flygbolag som profilerat sig mot dem i årtionden bevisar verkligen att vårt fokus ligger rätt i tiden, säger Anders Lindström, PR chef, SAS.

SAS har blivit flerfaldigt prisbelönad för sitt arbete mot HBT-resenärer, inklusive en Flightglobal Webbies Awards för Online Campaign of the Year och utnämnandet som Innovator of the Year av IGLTA (International Gay and Lesbian Travel Association), samt nominering för Stora PR Priset 2011. För mer information om SAS HBT arbete, vänligen besök www.sas.se/gay.

Förutom SAS vann även Stockholm kategorin Favorite LGBT-friendly city. Stockholm har aktivt arbetat med att profilera sig som en HBT-vänlig destination sedan 2005 då Stockholm Gay and Lesbian Network, där SAS är en partner, bildades. SAS samarbetar även med VisitSweden i USA som jobbar med att positionera Sverige som en ledande HBT destination.

För vinnarna i EDGE Awards 2011 vänligen gå till http://www.edgeonthenet.com/awards.För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Lindström, PR Director, +46 70 997 3394