Nu lyfter nya SAS i Europa

June 4, 2013 08:00

Söndagen den 9 juni är det premiär för SAS nya servicekoncept. Business Class, Economy Extra och Economy Class ersätts av SAS Go och SAS Plus. Biljettförsäljningen startade lördag den 1 juni och gick smidigt. Skiftet är en offensiv satsning mot att skapa Europas modernaste flygupplevelse.Det nya servicekonceptet har arbetats fram efter kartläggningar av behoven hos dagens resenärer, och en tät dialog med såväl kunder som medarbetare. Önskemål har också kommit in på forumet My SAS Idea. (https://mysasidea.flysas.net/)

– De serviceklasser som skapades för 30 år sedan speglar inte behoven idag. Tid är en bristvara på ett helt annat sätt för de allra flesta. Resenärer efterfrågar tidseffektivitet och attraktiva priser utan dolda avgifter. Med SAS Go och SAS Plus möter vi behoven på bägge punkter, säger Rickard Gustafson, koncernchef och VD för SAS.

Anpassat till de som flyger ofta

Var fjärde svensk resenär flyger idag mer än fem gånger per år och den siffran ökar. Där flyget traditionellt varit uppdelat i affärsresor och privatresor, efterfrågar resenärer, som reser ofta, en lika smidig upplevelse oavsett om de reser i jobbet eller privat.

– SAS viktigaste uppgift är att ta kunderna dit de vill, när de vill och på ett enkelt sätt. Den moderna resenären söker en enkelhet och smidighet på resan oavsett om de reser som privatperson eller i jobbet. Dessa behov tillgodoser SAS nu med två nya attraktiva serviceklasser, säger Rickard Gustafson.

Priserna för SAS Go är jämförbara med priserna på tidigare Economy-biljetter. Vad gäller SAS Plus får man nu mer för pengarna eftersom ”från-priset” nu är i genomsnitt cirka 30 procent lägre än ”från-priset” i dagens flexibla produkter.

En resa Arlanda-London som kostade 3809:- i Economy Extra kostar i SAS Plus 1999:-. En resa Umeå-Arlanda som kostade 1549:- i Economy Flex kostar i SAS Plus 999:-.

Det man behöver ingår

I de nya serviceklasserna inkluderas mer i priset än tidigare. I SAS Go ingår alltid en incheckad väska utan extra avgift, tidningar, kaffe eller te ombord samt flera tidsbesparande tjänster som mobil-check in och val av plats. I SAS Plus ingår även två incheckade väskor utan avgift, SAS Fast Track, loungeaccess, måltid och dryck ombord och dubbla EuroBonus-poäng utöver de fördelar som SAS Go erbjuder. Frukost serveras till alla på domestic.

Skiftet till SAS Go och SAS plus (http://www.sas.se/SAS-Global/sas-go-plus/?wt.ac=start_go-plus&wt.seg_4=start_go-plus) innebär ett helt nytt koncept ombord, där flygplansbrickan ersätts av ett luftburet café. I och med introduktionen av ”Our Café” erbjuds också för första gången samtliga passagerare ombord samma utbud.

Fakta om SAS Go och SAS Plus

SAS Go – mycket SAS Plus – mer

· 24 timmar öppet köp · 24 timmar öppet köp
· Biljetten kan ändras · Biljetten kan ändras och