SAS initierar en plan att förnya långdistansflottan: Avsiktsförklaring undertecknad med Airbus om 12 nya flygplan

June 25, 2013 10:00

SAS och Airbus har undertecknat en avsiktsförklaring avseende en beställning av 12 nya flygplan. Detta markerar lanseringen av SAS plan att förnya sina långdistansdisflygplan vilket inkluderar åtta nya A350-900, fyra nya A330-300 Enhanced och en genomgripande uppgradering av kabinerna på A330/340 flottan.“Jag är mycket nöjd med dagens tillkännagivande. Samtidigt som vi fortsätter att leverera på vår strategi och plan för ett lönsamt SAS lyckas vi genomföra grundläggande förändringar som tillåter oss att investera i vår framtid som Skandinaviens ledande flygbolag – till gagn för våra kunder, medarbetare och aktieägare,” säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef för SAS koncernen.

“De stora tekniska förbättringarna från denna omfattande förnyelseplan kommer att ge SAS en långdistandsflotta som kommer att bli ledande i branschen. Den kommer tydligt att öka vår konkurrenskraft och stärka vårt kunderbjudande – både avseende komfort, service och effektivitet. Därutöver kommer vi att avsevärt kunna minska vår flygbränsleförbrukning, som kommer att sänka våra kostnader och stödja våra mål för att minska utsläppen,” säger Rickard Gustafson.

Flottaplanen har flexibiliteten att inkludera betydande tillväxt och kommer att finansieras genom exportkreditfinansiering och sale/leasback. Listpriset på ordern beräknas till 3,3 miljarder USD.

En modern och effektiv långdistansflotta
Genom dagens tillkännagivande initierar SAS tre viktiga steg för att säkra en modern och effektiv långdistansflotta på både medellång och lång sikt.

Åtta A350-900 XWB

· SAS beställer åtta A350-900 med option på ytterligare sex flygplan.
· A350-900 har cirka 20% högre passagerarkapacitet än nuvarande A340/A330 flotta.
· A350-900 är ett helt nytt flygplan med ny avancerad aerodynamik, senaste materialen och systemteknik som finns tillgänglig.
· Flygplanen erbjuder upp till 30% lägre flygbränslekonsumption per passagerarsäte och bullernivån halveras med hälften jämfört med exempelvis A340.
· A350-900 kommer att levereras till SAS från 2018.

Fyra A330-300 Enhanced

·
SAS kommer att öka sin effektiva A330 flotta från fyra till åtta flygplan genom att beställa fyra A330-300 Enchanced för att ersätta A340 när nuvarande leasingavtal förfaller.

· Förbättringarna inkluderar nya passagerarkabiner, en 2% lägre flygbränsleförbrukning och en betydligt förbättrad räckvidd som gör den användbar på SAS hela nätverk.
· A330-300 Enhanced kommer att levereras till SAS från 2015

Uppgradering av sju A330/A340

· SAS kommer att upggradera passagerarkabiner på upp till sju utvalda A330/A340.
· Uppgraderingen kommer att bestå av nya säten genom hela passagerarkabinerna inklusive helt horisontala säten i Business Class och en ny högupplöst video och underhållsystem ”on demand”.
· Kabinuppgraderingen förväntas bli genomförd 2015.

SAS Group Investor Relations