SAS Instagramtävling ökade bildflödet med 100 procent

September 16, 2013 14:59

Under juli och augusti genomförde SAS en Instagramtävling på temat flygromantik och reseinspiration. Instagramanvändare tävlade om tio europaresor genom att tagga bilder och videoklipp med #flysas. Resultatet blev en ökning av SAS bildflöde med 100 procent och 32 procent fler följare av kontot @flysas.Under tävlingsperioden publicerades ca 2 700 bilder under hashtaggen #flysas. Det ökade SAS samlade bildflöde med över 100 procent. Samtidigt fick kontot @flysas 32 procent fler följare vilket överträffade målet med 20 procent. Dessa siffror fortsätter att stiga även efter att tävlingen är avslutad.

–       SAS är en flitig användare av sociala medier och vi får många lovord för vår närvaro. SAS Facebooksida gillas av närmare en halv miljon personer och används flitigt för att kommunicera med våra kunder i både stort och smått. Ambitionen är att Instagram ska bli en lika viktig kanal, i första hand för inspiration. Erfarenheten efter sommarens Instagramtävling visar att vi är på rätt väg, säger Ulf Hermasson-Samell, Marknadschef på SAS Sverige.

Kampanjen för att locka till medverkan i tävlingen var en av sommarens bästa när det gäller kännedom och engagemang. Kampanjen som genomfördes i bland annat print i Aftonbladet ombord på SAS flyg hade skyhöga OBS-värden och online/webb och mobilt gav mycket höga actionvärden.

–       Vi skapade, vad vi kallar den, sommarens enklaste tävling. Ett enkelt och effektivt grepp som fyllde våra resenärers Instagramflöden med inspiration kopplad till SAS hela sommaren, säger Ulf Hermasson-Samell, Marknadschef på SAS Sverige.

Alla 15 vinnare har under helgen presenterats på SAS Instagramkonto @flysas, www.facebook.com/SAS samt på http://www.sas.se/flyg-fota-tagga.SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med billigt flyg (http://www.sas.se/Billigt-flyg/) till resmål i Europa, USA och Asien. SAS erbjuder flest lågprisbiljetter (http://www.sas.se/) i Skandinavien, med flygpriser inom Skandinavien, SAS lågpriskalender (http://www.sas.se/sv/erbjudanden/Lagpriskalender/?WT.ac=start_lagpriskalender) ger en smidig överblick på våra inrikesflyg (http://www.sas.se/Inrikesflyg/) och utrikesflyg (http://www.sas.se/Utrikesflyg/). SAS är medlem i Star Alliance. För mer information, besök www.sas.se.