SAS koncernens trafiktal för januari 2013: Trafiken ökade med 3,9%

February 7, 2013 11:05

SAS koncernens trafik utvecklades som planerat under januari och ökade med 3,9%. Kapaciteten ökade samtidigt med 4,6% och kabinfaktorn sjönk med 0,5 procentenheter till 64,5%.Under januari ökade SAS koncernens trafik med 3,9%. Utvecklingen var starkast p�� de interkontinentala linjerna. Totalt minskade antalet transporterade passagerare med 0,2% under månaden.

–  Januari har säsongsmässigt den lägsta efterfrågan under året och med det som bakgrund kan vi konstatera att trafiken utvecklades som förväntat. Under månaden genomförde vi en större försäljningskampanj vilket fick ett mycket positivt gensvar i marknaden. Vi ser således fram emot att välkomna fler kunder under året, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Yielden var 1,4% högre under december (rapporteras med en månads fördröjning) än föregående år samtidigt som enhetsintäkten, RASK, minskade med 3,5%. Under januari förväntas förändringen av yield och RASK bli positiv jämfört med föregående år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 2944

SAS koncernens trafiktal publiceras normalt kl 11 den femte arbetsdagen följande månad. Intäktsmått (RASK och Yield) publiceras preliminärt för månaden och med utfallet en månad senare. För detaljerad information och definitioner om SAS koncernens trafikutveckling hänvisas till www.sasgroup.net

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag (http://www.sas.se) med dagliga flygresor till destinationer (http://www.sas.se/resmal/) i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 26 partners erbjuda över 1100 resmål världen över i 185 länder. För mer information, besök www.sas.se.