SAS koncernens trafiktal för mars 2013: Stabil trafikutveckling

April 9, 2013 11:02

SAS koncernens trafik ökade med 0,5% trots att påskhelgen, som påverkar tillväxten negativt, delvis inföll i mars 2013 jämfört med april föregående år. Kabinfaktorn var oförändrad jämfört med föregående år och uppgick till 72,3%. Kapaciteten steg med 0,5%.SAS koncernens trafik hade en positiv utveckling under mars. Framför allt växte trafiken på de interkontinentala linjerna samt på linjerna inom Europa. Utvecklingen var god på flera större destinationer i Europa. Antalet passagerare minskade med 5,8% till 2,3 miljoner till följd av neddragningar inför och under påskhelgen på framför allt kortlinjerna.

– Under månaden lanserade vi ett helt nytt servicekoncept för våra europalinjer och igår öppnade vi den nya linjen Köpenhamn – San Francisco. Båda satsningarna är resultat av att vi lyssnar till våra kunder och det är mycket glädjande att se att bokningsingången till San Francisco utvecklas enligt våra höga förväntningar, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Yielden var 0,8% högre under februari (rapporteras med en månads fördröjning) än föregående år och enhetsintäkten, RASK, minskade med 0,2%. På grund av att påsken delvis inföll under mars 2013 förväntas förändringen av yield och RASK under mars 2013 bli negativ jämfört med föregående år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944

SAS koncernens trafiktal publiceras normalt kl 11 den femte arbetsdagen följande månad. Intäktsmått (RASK och Yield) publiceras preliminärt för månaden och med utfallet en månad senare. För detaljerad information och definitioner om SAS koncernens trafikutveckling hänvisas till www.sasgroup.net

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag (http://www.sas.se/) med dagliga flygresor till destinationer (http://www.sas.se/resmal/) i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 26 partners erbjuda över 1100 resmål världen över i 185 länder. För mer information, besök www.sas.se.