SAS och Singapore Airlines startar upp joint-venture samarbete mellan Skandinavien och Singapore

January 16, 2013 09:45

Den 1 februari startar SAS och Singapore Airlines upp samarbetet kring flygningar mellan Skandinavien och Singapore. Under sommaren 2012 undertecknade de verkställande direktörerna för de båda bolagen ett joint-venture avtal som bland annat omfattar samordning av tidtabeller och gemensamma försäljningsaktiviteter. Berörda myndigheter har sedan dess godkänt samarbetet

–  Vi är mycket glada över att nu kunna ta nästa steg i samarbetet med Singapore Airlines. Vi ser fram emot att kunna erbjuda våra kunder fler och bättre möjligheter att nå delar av Asien och Australien/Nya Zeeland från hela Skandinavien, säger Joakim Landholm, kommersiell chef på SAS.

Star Alliance partnern Singapore Airlines flyger för närvarande tre gånger i veckan mellan Köpenhamn och Singapore. I och med det nya joint-venture samarbetet kommer tidtabellen att justeras för att skapa bättre och snabbare anslutningar såväl i Köpenhamn som i Singapore. Från och den 31 mars 2013 kommer även antalet avgångar mellan de båda hubbarna att utökas till fem gånger i veckan och beroende på framtida marknadsutveckling så kan joint-venture samarbetet komma att utökas med ytterligare frekvenser och destinationer i Skandinavien.

SAS och Singapore Airlines har haft ett codeshare samarbete sedan december 2010 på ett antal linjer i Asien och Europa. Codeshare samarbetet utökas nu med ytterligare nyckeldestinationer i norra Europa och Asien.

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med dagliga flygresor till destinationer i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 26 partners erbjuda över 1300 resmål världen över i 190 länder.För ytterligare information, vänligen kontakta
Elisabeth Manzi, presschef SAS, +46 70 997 4893
SAS pressjour, +46 8 797 29 44