SAS trafik steg med 13 nya sommarlinjer

August 7, 2013 11:01

SAS koncernen transporterade 2,4 miljoner passagerare under juli, en ökning ned 5% motsvarande 112 000 resenärer. Under månaden öppnade SAS 13 nya linjer.SAS koncernen hade en positiv trafikväxt under juli, bl.a. på grund av att 13 nya linjer öppnats under månaden. Starkast var trafikökningen på europalinjerna till/från Norge och Sverige med en ökning på cirka 30%. Även trafiken på USA uppvisar en stark utveckling med högre kabinfaktorer än föregående år. Den högre kapaciteten på 15,1% absorberades dock inte helt av ökad trafik vilket gör att kabinfaktorn minskade med 2,1 procentenheter till 83,9%.

En av SAS strategiska målsättningar är att skapa nödvändiga operativa förutsättningar, avseende kostnader och flexibilitet, för att än mer effektivt kunna konkurrera i den växande fritidsmarknaden. SAS stora omstruktureringsarbete möjliggör att SAS kunder, även under semester perioden, har kunnat flyga dit de önskar till ett konkurrenskraftigt pris.

–       Trafiken under juli visar att SAS, genom ökad produktivitet och effektivitet, har kunnat öppna en rad nya sommarlinjer och därmed kraftigt ökat trafiken. Dessutom har vi ökat antalet avgångar till/från USA där efterfrågan varit särskilt stark. Vi ser nu fram emot ytterligare en intensiv sommarmånad där vi kommer att göra vårt yttersta för att visa för våra kunder fördelarna med att flyga med SAS, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Yielden under juni var 2,2% högre än föregående år (rapporteras med en månads fördröjning) och RASK var 0,2% lägre. Under juli 2013 förväntas förändringen av yield och RASK att bli negativa som en naturlig konsekvens av att SAS flyger längre sträckor till fler fritidsbetonade destinationer under sommaren.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944

SAS koncernens trafiktal publiceras normalt kl 11 den femte arbetsdagen följande månad. Intäktsmått (RASK och Yield) publiceras preliminärt för månaden och med utfallet en månad senare. För detaljerad information och definitioner om SAS koncernens trafikutveckling hänvisas till www.sasgroup.net

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag (http://www.sas.se/) med dagliga flygresor till destinationer (http://www.sas.se/resmal/) i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 26 partners erbjuda över 1100 resmål världen över i 185 länder. För mer information, besök www.sas.se.