Förändring i SAS koncernledning

October 23, 2014 11:00

Koncerndirektör och COO Flemming Jensen lämnar SAS i maj 2015. Flemming Jensen har valt att gå vidare till en position som VD för DSB A/S.

Jag har uppskattat mitt samarbete med Flemming Jensen, som genom sina mer än 25 år i SAS har gjort en stor insats för verksamheten, och jag beklagar att han har valt att lämna SAS. Samtidig har jag stor respekt för hans val och tillåter mig att glädjas över att vi från SAS kan leverera kompetenta ledare till utmanande VD-uppdrag i andra bolag, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS

Flemming Jensen har varit i SAS sedan 1989 då han började som pilot. Sedan 2008 har han arbetat på en rad ledande befattningar inom SAS, varav de sista tre åren som koncerndirektör och COO.

– Detta har inte varit ett enkelt beslut, säger Flemming Jensen.

Jag är otroligt glad över att jobba på SAS, vilket också är anledningen till att jag varit på bolaget så länge. SAS är ett fascinerande företag, med fantastiska medarbetare. Samtidigt är möjligheten att använda min erfarenhet i en roll som VD för DSB, och att vara med och utveckla den verksamheten, en utmaning jag inte kunde tacka nej till.

SAS har påbörjat processen för att hitta en ersättare till Flemming Jensen, som fortsätter som COO fram till maj månad nästa år.

Vänligen kontakta SAS pressjour tel. +46 8 797 2944

SAS offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 oktober 2014 kl. 11.00.