Fortsatt passagerartillväxt för SAS i september

October 7, 2014 11:00

Den positiva utvecklingen fortsätter och 190 000 fler passagerare valde att resa med SAS i september. Sammantaget reste 2,7 miljoner passagerare med SAS under månaden, vilket är en ökning med 7,3% jämfört med samma månad föregående år.

SAS trafik ökade med totalt 5,3% under september. Utvecklingen var störst på intraskandinaviska och europiska linjer med en tillväxt på 10,9%. SAS totala kapacitet ökade med 3,2%, samtidigt som kabinfaktorn förbättrades med 1,6 procentenheter till 78,1%.

– För tredje månaden i rad reste rekordmånga passagerare med SAS och det är glädjande. För våra kunder är resandet en viktig del av livet och mycket mer än bara en transport från A till B. Genom ett bekvämt och smidigt resande gör vi livet enklare för våra kunder och i tillägg har vi ett av marknadens bästa lojalitetsprogram. Den unika kombinationen och en punklighet i världsklass innebär att vi kan erbjuda våra kunder en attraktiv produkt. Under hösten fokuserar vi på ytterligare produktförbättringar och effektiviseringar som gynnar våra kunder, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den valutajusterade yielden under augusti (rapporteras med en månads fördröjning) var 4,6% lägre än föregående år och PASK* var 1,3% lägre, som förväntat. Under september förväntas valutajusterad PASK att vara i stort sett oförändrad jämfört med föregående år.

* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med reguljär ASK.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944