Karl Sandlund ny medlem i SAS koncernledning

January 20, 2014 09:00

SAS VD tillsätter en strategichef i koncernledningen. Karl Sandlund blir Executive Vice President Strategic Initiatives, med ansvar för en ny avdelning med fokus på strategiutveckling.Tillsättningen av Karl Sandlund i koncernledningen speglar SAS beslutsamhet att fortsätta öka effektiviteten och flexibiliteten i bolaget och att satsa offensivt på utvecklingen av SAS.

Karl Sandlund är för närvarande Vice President Network & Partners med strategiskt ansvar för SAS nätverk, det vill säga vart SAS ska flyga, när och med vilka flygplan. Karl rekryterades till SAS 2004 från McKinsey, och har arbetat med strategifrågor för SAS i en rad olika chefsbefattningar. Karl Sandlund är 36 år och har en civilingenjörsexamen i Industriell Ekonomi från Linköpings Universitet.

– SAS har en historia av att driva branschen framåt, och i Karl Sandlund har vi en skarp analytiker med stor strategisk förmåga som med sitt team kommer att se till att vi fortsätter att förnya, förbättra och förstärka SAS, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Karl Sandlund kommer att ansvara för en ny avdelning inom SAS, Strategic Initatives. Förutom strategiutveckling på koncernnivå kommer avdelningen ansvara för att driva tvärorganisatoriska projekt, samt för fortsatt effektivisering av bolaget via bland annat implementering av LEAN.

– Flygbranschen är dynamisk och det är för mig en stark drivkraft. Utmanande marknadsvillkor och stora förändringar innebär att vi hela tiden måste förbättra oss för att hålla oss i framkant. Jag ser verkligen fram emot att arbeta med fullt fokus på att stärka SAS framtida konkurrenskraft, säger Karl Sandlund.

Karl Sandlund tillträder sin nya befattning den 1 februari 2014.

För ytterligare information, kontakta:
Henrik Edström
Pressansvarig, SAS
Telefon: 070 997 25 42
E-mail: henrik.edstrom@sas.seSAS är Skandinaviens ledande flygbolag (http://www.sas.se/) med dagliga flygresor till destinationer (http://www.sas.se/resmal/) i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 27 partners erbjuda över 1300 resmål världen över i 195 länder. För mer information, besök www.sas.se.