Nytt passagerarrekord för SAS i augusti

September 5, 2014 11:00

SAS hade en positiv trafikutveckling under augusti med en passagerartillväxt på över 9%. Totalt reste 2,6 miljoner passagerare med SAS, vilket är rekord för en augusti månad.

SAS trafik ökade med 6,3% under augusti, positivt påverkat av nya linjer och högre kabinfaktor. Störst var trafikökningen på de intraskand- och europalinjerna med en tillväxt på ca 10%. SAS totala kapacitet ökade med 3,2%, samtidigt som kabinfaktorn förbättrades med 2,4 procentenheter till rekordhöga 82,9% för en augustimånad.

– För andra månaden i rad valde rekordmånga passagerare att flyga med SAS. Det visar att vårt fokus på ett smidigt och bekvämt resande, kopplat till ett attraktivt EuroBonus-program, får bra gensvar i marknaden. Inför hösten jobbar vi vidare med att ytterligare förbättra vår konkurrenskraft både genom ökad effektivitet och fortsatta produktförbättringar, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den valutajusterade yielden under juli (rapporteras med en månads fördröjning) var 11,8% lägre än föregående år och PASK* var 9,8% lägre, båda negativt påverkade av en omvärdering av EuroBonus skuld under juli 2013. Justerat för omvärderingen var yielden ned 8,3% och PASK 6,2%. Under augusti förväntar SAS en negativ PASK men inte så negativ som i juli 2014.

* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med reguljär ASK.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944