SAS slutför finansiering av förskottsbetalningar för åtta flygplan från Airbus

December 12, 2014 07:00

SAS har säkrat en Pre-delivery Payment Financing Facility (“PDP-facilitet”) som täcker en andel av de förskottsbetalningar som SAS betalar under sin order med flygtillverkaren Airbus. Faciliteten täcker vissa betalningar för två Airbus A330-300 Enhanced och sex Airbus A320NEO flygplan och är strukturerad som en revolverande kredit-facilitet, under vilken SAS kan låna upp till 74 MUSD totalt, med ett maximalt utestående om 54 MUSD. Lånen under PDP-faciliteten återbetalas vid flygplanens leverans till SAS.

–       Det är med glädje som vi idag har skrivit på ett avtal som säkrar delfinansiering av förskottsbetalningar för de två första nya flyplanen till vår långdistansflotta och för den första fasen av vår order av A320NEO. Avtalet speglar vår starka affärsrelation med DVB Bank och bekräftar investerares intresse för de flyplanstyper som vi har på order, säger Göran Jansson CFO och vice VD för SAS koncernen.

Flygplanen levereras under den senare delen av 2015 fram till och med tidigt 2017. DVB Bank SE har leverat finansieringen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944