Fler väljer att resa med SAS till USA och Asien

November 6, 2015 10:02

I oktober reste 2,6 miljoner passagerare med SAS. Den nya linjen Stockholm-Hongkong tillsammans med positiv utveckling på övriga långlinjer bidrog till att trafiken på de interkontinentala linjerna steg med 8%.

SAS trafik ökade med 3,9% i oktober. Trafiken var positivt påverkad av tillväxten på de interkontinentala linjerna där utvecklingen var positiv både på USA- och Asienlinjerna. Tillväxten var även god på SAS fritidsorienterade längre europalinjer. Tillväxten i trafiken i kombination med en marginellt ökad kapacitet gjorde att SAS kabinfaktor på 76,9% var den högsta någonsin för oktober och en ökning med 2,3 procentenheter jämfört med föregående år.

–       Vi ser en god efterfrågan från våra kunder, vilket understryks av att kabinfaktorn var den högsta någonsin för en oktober månad. Vi har nu inlett en expansion på våra långdistanslinjer där vi ser att efterfrågan under en längre tid varit god. För våra kunder innebär detta fler valmöjligheter genom fler frekvenser och destinationer, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

SAS har tidigare meddelat öppning av nya interkontinentala linjer till Boston, Los Angeles och Miami under 2016 vilket stärker SAS erbjudande. Samtidigt är SAS det första europeiska flygbolaget att flyga Airbus A330E som har samma kabininteriör som SAS övriga uppgraderade långdistansflygplan.

Den valutajusterade yielden^ och PASK* under september (rapporteras med en månads fördröjning) var 1,1% respektive 0,3% lägre än föregående år. Under oktober 2015 förväntas också den valutajusterade förändringen av PASK att bli lägre jämfört med föregående år.

^ Yielden definieras som passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.

* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944