Första avgången för SAS nya långdistanskabin

February 17, 2015 12:07

Idag lyfte första planet med SAS nya långdistanskabin. SK909 från Köpenhamn med destination New York har en ny design, nya stolar, nytt underhållningssystem samt trådlöst internet.

SAS Airbus A330 Erik Viking lyfte 12.20 idag mot New York. Det är startskottet för SAS satsning på långdistansflottan där sju existerande flygplan byggs om samtidigt som nya flygplan kommer in från och med hösten 2015. Planet kommer i startskedet främst flyga mellan Köpenhamn och USA. Nästa ombyggda plan planeras att vara i trafik i slutet av mars och kommer främst flyga mellan Stockholm/Oslo till USA.

– Vi är väldigt glada att nu kunna presentera vår toppmoderna kabin. Detta innebär ett stort lyft för SAS och ger våra kunder en helt ny reseupplevelse. Den nya interiören är designad utifrån våra frekventa resenärers behov och stärker vårt kunderbjudande betydligt, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef på SAS.

I den nya kabinen är material och färgval utvalda för att skapa en lugn och välkomnande atmosfär. Platserna i SAS Go och SAS Plus är utformade med bra förvaring som skapar extra utrymme. I SAS Business har alla platser direktaccess till mittgången och stolar som går att fälla helt till sängläge. Sängarna är bäddade med sängkläder från Hästens, Sveriges äldsta sängtillverkare, för att ge resenärerna en högklassig sömnupplevelse. I hela kabinen finns ett nytt underhållningssystem med HD-skärmar samt trådlös internetuppkoppling. Bilder från den nya kabinen finns nu tillgängliga för nedladdning.

Fakta till Redaktionen

Satsning på långdistansflottan
SAS kommunicerade i juni 2013 att man ska förnya hela långdistansflottan de kommande åren. Vissa av de existerande planen byggs om och nya plan kommer in från och med hösten 2015. Förändringarna innebär:
– Uppgradering av kabinen på sju Airbus A330/A340
– Fyra nya Airbus A330-300 som levereras 2015 och 2016
– Åtta Airbus A350-900 som levereras från 2018 och framåt med option på sex flygplan till

Detaljer kring den nya kabinen
Trådlös internetuppkoppling finns tillgängligt i hela flygplanet.

SAS Go
Säteskonfiguration: 2-4-2
Pitch: 31”/32”
On-demand underhållningssystem med 9” HD-skärmar