SAS expanderar med nya direktlinjer till USA

August 19, 2015 15:00

SAS investerar i framtiden och stärker erbjudandet till Skandinaviens frekventa resenärer. I linje med SAS tidigare kommunicerade planer att utöka långdistansflottan så offentliggör SAS idag tre nya direktlinjer; Los Angeles från Stockholm, Miami från Oslo och Miami från Köpenhamn.

– Vi vet att våra frekventa resenärer efterfrågar ett smidigt resande med en bra tidtabell och täta avgångar. Med de nya direktlinjerna, i kombination med förnyelsen av långdistansflottan och vårt breda nätverk, har vi det i särklass starkaste erbjudandet mellan Skandinavien och USA. Vi ser fram emot att erbjuda våra kunder nya resmöjligheter och ge dem ett varmt välkomnande ombord på våra flygplan, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef SAS.

Los Angeles är ett populärt resmål för skandinaviska resenärer som vill besöka södra Kalifornien eller resa vidare till destinationer som exempelvis Hawaii. Första flyget till Los Angeles avgår den 14 mars och under sommarhalvåret kommer SAS ha dagliga avgångar från Stockholm till Los Angeles och under vinterhalvåret fem-sex avgångar i veckan.

Miami är en attraktiv destination med högsäsong för skandinaviska resenärer under vinterhalvåret. Miami flygplats har också ett stort linjenät vidare till Karibien och Latinamerika. Samtidigt är Miami den största kryssningshamnen i världen och en viktig handelsplats. Första flygningarna till Miami beräknas avgå under hösten 2016 och kommer att trafikeras från Oslo och Köpenhamn med en daglig avgång från Skandinavien.

Tidtabell Stockholm Arlanda – Los Angeles
Avresa alla dagar i veckan från Arlanda med SK939 kl 9:50 med ankomst i Los Angeles kl 12:15.
Avresa alla dagar i veckan från Los Angeles med SK940 kl 14:15 med ankomst på Arlanda kl 10:00.

Tidtabell Köpenhamn – Miami
Avresa på måndagar, torsdagar och lördagar från Köpenhamn med SK953 kl 9:30 med ankomst i Miami kl 13:50.
Avresa på onsdagar, fredagar och söndagar från Miami med SK954 kl 15:50 med ankomst i Köpenhamn kl 7:10.

Tidtabell Oslo – Miami
Avresa på tisdagar, onsdagar, fredagar och söndagar från Oslo med SK955 kl 9:35 med ankomst i Miami kl 13:50.
Avresa på måndagar, tisdagar, torsdagar och lördagar från Miami med SK956 kl 15:50 med ankomst i Oslo kl 7:05.

Biljettförsäljningen till Los Angeles öppnas den 20 aug och som är ett öppningserbjudande finns priser från SEK4999. Försäljningen till Miami öppnar senare under hösten 2015.

Nya direktlinjer till USA och Asien 2015/2016
Stockholm – Hongkong, september 2015
Stockholm – Los Angeles, mars 2016
Oslo – Miami, under hösten 2016
Köpenhamn – Miami, under hösten 2016

Ökade frekvenser på befintliga långdistanslinjer

I tillägg till de nya linjerna, så ökar SAS frekvensen på flera långdistanslinjer från och med vinterprogrammet . Därmed flyger SAS dagligen på nedanstående linjer:

Köpenhamn – Shanghai (utökas med två avgångar i veckan)
Stockholm – Chicago (utökas med en avgång i veckan)
Stockholm – New York (utökas med en avgång i veckan)
Oslo – New York (utökas med en avgång i veckan)
Köpenhamn – San Francisco (utökas med en avgång i veckan)

Tack vare de nya långdistanslinjerna och ett ökat antal avgångar så erbjuder SAS sina kunder mer än 330 000 fler stolar på sina interkontinentala linjer under 2016. SAS har idag långdistansflygningar från Skandinavien till New York, Washington DC, Chicago, San Francisco, Houston, Peking, Shanghai och Tokyo.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, +46 8 797 29 44