SAS första nya långdistanskabin snart i trafik

January 20, 2015 09:00

SAS Airbus A330 Erik Viking är i slutfasen av en stor ombyggnation där hela kabinen förnyas. Det är startskottet för SAS satsning på långdistansflottan där sju existerande flygplan byggs om samtidigt som nya flygplan kommer in från och med hösten 2015. Flygplanen byggs om löpande, vilket gör att majoriteten av flygplanen har den nya kabinen i slutet av 2015. SAS Airbus A330 Erik Viking kommer i startskedet främst flyga mellan Köpenhamn och USA. Nästa ombyggda plan planeras att vara i trafik i slutet av mars och kommer främst flyga mellan Stockholm/Oslo till USA.

– Vi glädjer oss mycket till att snart kunna presentera den nya kabinen för våra kunder. Detta kommer innebära ett stort lyft för SAS och ger våra kunder en helt ny reseupplevelse, säger Eivind Roald, Executive Vice President Commercial på SAS.

Under hösten 2014 lanserades livsstilsmagasinet Scandinavian Traveler av SAS, både som ombordtidning och som digital utgåva. Arbetet med den nya kabinen och exklusivt material bakom kulisserna kommer löpande publiceras på www.scandinaviantraveler.com/newcabin fram tills första planet är klart. Varje dag publiceras artiklar, bilder och filmer med information om den nya kabinen. Som första flygplan på Twitter delar även Erik Viking med sig av uppdateringar via https://twitter.com/sas_viking

– Många av våra kunder har ett stort intresse och höga förväntningar på våra nya kabiner och vi vill självklart dela med oss av våra framsteg och visa hur arbetet går tillväga. Vi kommer exempelvis berätta om hur vi arbetat med designen och hur vi i alla beslut haft våra frekventa resenärer i åtanke, säger Eivind Roald.

www.scandinaviantraveler.com/newcabin publiceras vilka plan som är ombyggda och vilka plan som står på tur. Från och med idag går det där även att se en film med namnet ”Expectations” där flera av deltagarna i projektet beskriver förväntningarna innan lansering.

Fakta till redaktionen

Satsning på långdistansflottan
SAS kommunicerade i juni 2013 att man ska förnya hela långdistansflottan de kommande åren. Vissa av de existerande planen byggs om och nya plan kommer in från och med hösten 2015. Förändringarna innebär:

– Uppgradering av kabinen på sju Airbus A330/A340
– Fyra nya Airbus A330-300 som levereras 2015 och 2016
– Åtta Airbus A350-900 som levereras från 2018 och framåt med option på sex flygplan till

Detaljer kring den nya kabinen
Trådlös internetuppkoppling finns tillgängligt i hela flygplanet.

SAS Go
Säteskonfiguration: 2-4-2
Pitch: 31”/32”
On-demand underhållningssystem med 9” HD-skärmar