SAS har ingått avtal med norsk pilotförening (NSF) och konflikten i Norge är avblåst

May 28, 2015 07:28

SAS har i dag tecknat ett nytt modernt kollektivavtal med den norska pilotföreningen NSF. Förhandlingarna har nått i mål efter en strejk som varade i 7 dagar och omfattade 17 piloter. SAS har nu kommit överens med samtliga pilotföreningar om nya kollektivavtal som skapar förutsättningar för framtida expansion.

Anställningstrygghet, reducerad komplexitet och SAS behov för att agera snabbare i förhållande till marknadens efterfrågan och behov har varit centrala element i förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal med pilotföreningarna under våren. Den norska pilotföreningen NSF signerade idag som den sista av pilotföreningarna avtalet och det kommer nu gå till omröstning bland medlemmarna i NSF.

– Jag vill börja med att be de kunder som drabbades av strejken uppriktigt om ursäkt. När vi nu har ingått avtal med samtliga fyra pilotföreningar har vi fått överenskommelser som gör det möjligt för oss att investera i framtiden och fortsätta vår positiva utveckling . Förhandlingarna är också ett bevis på att vi tillsammans med pilotföreningarna tar ett gemensamt ansvar för att säkra skandinaviska arbetstillfällen och en framtid för piloter i SAS. säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef på SAS.

Det nya kollektivavtalet är gällande i 1 år med verkan från 1 april 2015.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, +47 64 81 88 00

SAS offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 maj kl. 09.25.