SAS öppnar biljettförsäljningen – Klart för avgång till Hong Kong

January 29, 2015 06:00

Idag, den 29 januari, öppnar SAS biljettförsäljningen för den nya direktlinjen mellan Stockholm och Hong Kong. SAS flyger fem gånger i veckan och erbjuder bra anslutningar till och från Oslo och Köpenhamn. Därmed är SAS det enda flygbolaget som flyger direkt från Skandinavien till Hong Kong.

Torsdagen den 10 september lyfter SAS första direktflyg mellan Stockholm och Hong Kong. SAS nya långdistanslinje kommer avgå fem dagar i veckan från Stockholm på måndagar, torsdagar, fredagar, lördagar och söndagar. Returflygningen från Hong Kong avgår på måndagar, tisdagar, fredagar, lördagar och söndagar.

Linjen kommer huvudsakligen att trafikeras med SAS helt nya långdistansplan, en Airbus 330 Enhanced som tillkommer i flottan i samband med öppningen av flyglinjen.

– Vi lanserar en produkt som är attraktiv för våra frekventa resenärer, både vad gäller komfort, servering och vår uppgraderade kabin med nytt underhållningssystem och wifi ombord, men även för den tidtabell och de priser vi erbjuder. Med den nya direktlinjen till Hong Kong fortsätter SAS att leverera på sin vision om att göra livet enklare för skandinaviska resenärer. Vi är mycket stolta och förväntansfulla, säger Eivind Roald, Executive Vice President Commercial, SAS.

Detta är SAS fjärde direktlinje mellan Skandinavien och Asien och linjen kommer erbjuda goda förbindelser till och från centrala flygplatser i Europa. SAS är ensam om att flyga mellan Skandinavien och Hong Kong, som är en av världens mest trafikerade flygplatser och en viktig knutpunkt för regionen. Hong Kong är också den största flygplatsen i världen för frakt och SAS förväntar sig därför ett stort intresse för frakt på den nya linjen.

Efterfrågan på långa flygningar
– Vi upplever en ökad efterfrågan på långflygningar, både till USA och till Asien. Många skandinaviska företag med regionala huvudkontor i Östasien är placerade i just Hong Kong, och vi ser fram emot att välkomna alla ombord, säger Eivind Roald.

Flygtiden från Stockholm till Hong Kong är beräknad till ca 10 timmar och 20 minuter. Tidtabellen är också anpassad så att resenärer från Oslo och Köpenhamn kan ansluta på ett smidigt sätt tack vare korta transfertider. Biljettförsäljningen öppnar den 29 januari med priser från 6550 SEK. I kampanjperioder startar priserna på 4999 SEK.

SAS flyger redan idag direkt mellan Köpenhamn och Peking, Shanghai och Tokyo i Asien.

För ytterligare information vänligen kontakta

SAS Pressjour +46 8 797 2944

Fakta om Hong Kong

• Hong Kong flygplats är belägen på en konstgjord ö med smidiga tågförbindelser till och från Hong Kong/Kowloon
  • Svenska, norska och danska medborgare behöver inte visum för att resa till Hong Kong
  • Hong Kong är SAS fjärde direktlinje mellan Asien och Skandinavien.
  • Hong Kong är den största flygplatsen i världen för frakt och det förväntas stort intresse för frakt på den nya rutten
  • Hong Kong har en befolkning på sju miljoner invånare och ligger nära den sydkinesiska staden Shenzhen där tio miljoner människor bor
  • Hong Kong är den största destinationen i Asien och har hittills varit utan en direktlinje från Skandinavien
  • SAS hade mellan 1992 och 1999 en direktlinje till Hong Kong från Köpenhamn

Flyglinjen kommer trafikeras med en Airbus 330 Enhanced med plats för 262 passagerare. Fram till mitten av oktober kommer dock flygmaskinstypen att variera mellan Airbus 330 Enhanced och en Airbus 340.

Tidtabell från Arlanda

Avgång från Arlanda kl 15:00 med ankomst i Hong Kong kl 7:20 lokal tid.
Avgång från Hong Kong kl 9:05 lokal tid med ankomst på Arlanda kl 14:35.

Priser för tur och returresor

Från Stockholm
SAS Go kampanjpris från 4999 SEK. SAS Go normalpris från 6550 SEK