Skidorterna lockar under sportlovet – SAS ökar antalet flyg för att möta efterfrågan

February 20, 2015 12:55

SAS har inför sportlovsveckorna ökat sin kapacitet med hela 17 procent för att möta efterfrågan på resor till populära skiddestinationer. De mest bokade destinationerna under sportlovet är Östersund i Sverige och Genève i Europa.

Sportlov förknippas för många med att spänna fast skidorna och bege sig ut i backen eller spåren. Under sportlovsveckorna ökar resandet till destinationer där skidåkning är som störst – i norra Sverige och runt Alperna.

Inför sportlovet har SAS ökat antalet avgångar från Sverige till Genève med hela 29 procent jämfört med sportlovsveckorna 2014. Dels med fler avgångar från Stockholm, dels genom den nya linjen Göteborg- Genève. SAS har även adderat fler flygningar till norra Sverige från Stockholm och satt in direktflyg till Östersund från både Göteborg, Ängelholm och Malmö. Större flygplan och därmed också fler platser på andra populära skiddestinationer har satts in för att säkra att alla resenärers bagage och skidutrustning kommer med.

–          Det är inte förvånande att just norra Sverige och Alperna är populärt under sportlovet. Eftersom många av våra kunder väljer att resa till en skidort vill vi försäkra oss om att resan går enkelt och smidigt trots mycket bagage och skidutrustning, säger Annelie Nässén, Global försäljningsdirektör på SAS.

Numera erbjuder SAS möjligheten att checka in så kalla de multiskidfodral där flera skidor och annan utrustning kan ingå, alternativt kan man checka in ett vanligt skidfodral och en pjäxbag som tillsammans räknas som ett bagage. Hos SAS ingår alltid ett bagage a 23 kg utan avgift.

Östersund, Luleå, Kiruna och Skellefteå är de mest bokade destinationerna inrikes i Sverige under sportlovet medan bland annat Genève, London och Paris är de mest bokade utrikesdestinationerna. För tidtabeller se www.sas.se/tidtabell.

För mer information vänligen kontakta:
SAS Pressjour 08 797 2944