100 000 fler passagerare valde SAS

November 7, 2016 10:01

Under oktober reste totalt 2,8 miljoner resenärer med SAS, en ökning med 4% jämfört med föregående år. SAS totala kabinfaktor förbättrades samtidigt med 1,6 procentenhet till över 79,7% vilket är den högsta kabinfaktorn någonsin för en oktobermånad.

SAS totala trafik ökade med 13% under oktober. Tillväxten var störst på de interkontinentala linjerna där trafiken ökade med 34%. Oktober var den första hela månaden för nya linjen till Miami som fått en positiv start. Utvecklingen var även positiv på SAS inrikeslinjer med en trafikväxt på nära 3%.

–   Det är glädjande att så många resenärer väljer att resa med SAS och i oktober hade vi fler passagerare än någonsin tidigare för en oktobermånad. Vi har nyligen startat vårt vinterprogram med ökat fokus på populära destinationer inom Skandinavien och övriga världen. Utvecklingen i oktober visar dock att yieldpressen fortsätter. Vi måste därför fortsätta att effektivisera verksamheten, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den nominella yielden^ och PASK* var ned 10% och 8% i oktober 2016, jämfört med föregående år.

^ Yielden definieras som passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.

* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944