120 000 fler passagerare reste med SAS i april

May 9, 2016 09:02

Fler resenärer valde att resa med SAS i april och antalet passagerare ökade med 5,4% till 2,3 miljoner. Dessutom reste rekordmånga passagerare interkontinentalt med SAS för en aprilmånad.

SAS trafik ökade med 9,2% i april. Tillväxten var störst på de interkontinentala linjerna till/från Asien och USA där trafiken ökade med 31% till följd av fler frekvenser och nya destinationer, såsom Los Angeles och Boston. På Europa- och intraskandinaviska linjerna minskade SAS kapaciteten med 5,8%, samtidigt som trafiken enbart minskade med 5,0%. Till följd av den kraftiga kapacitetsökningen på de interkontinentala linjerna ökade den totala reguljära kapaciteten med 9,1%. Kabinfaktorn uppgick under månaden till 69,6%.

–       Den positiva responsen på SAS stärkta interkontinentala erbjudande fortsätter, vilket illustreras av rekordmånga passagerare i april och av att trafiken i Business Class ökade med över 50%. Vi går nu in i en period där vi flyger ännu mer och ser fram emot att välkomna våra resenärer ombord både inom vårt kort-och långlinjenätverk, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

SAS produktförbättringar har uppmärksammats positivt i flera externa kundundersökningar de senaste veckorna. SAS har erhållit pris som bästa flygbolag utrikes och bästa inrikes transport vid Business Travel Awards i Sverige, bästa flygbolag i Norsk Kundebarometer och det flygbolag som ger bäst service till sina kunder i ServiceScores årliga undersökning.

Den preliminära valutajusterade yielden^ och PASK* var båda 7% lägre än föregående år under april 2016.