Flere tusinde SAS-ansatte får opdateret uniform

September 21, 2016 09:00

Efter mere end 17 år med uniformen designet af ”SAS uniform design team”, er det nu tid til at skifte uniform. Til oktober vil over 8000 SAS-ansatte i luften og på jorden tage en opdateret uniform i brug – en uniform i et elegant, moderne og skandinavisk design, som er i tråd med SAS’ visuelle identitet ”blue on blue”.

Den 18. oktober vil SAS’ piloter, kabineansatte og groundmedarbejdere trække i en opdateret uniform i SAS-blå farver. Den opdaterede uniform er i et sporty, skandinavisk og stilrent design, og er i tråd med SAS visuelle identitet ”blue on blue”, som kunderne kender fra SAS’ kommercielle aktiviteter og produkter.

– Det sidste års tid har vi haft stort fokus på SAS’ visuelle udtryk, og vi har derfor arbejdet med alt fra logo, skrift, farver og materialer. I arbejdet med vores identitet, har det været vigtigt for os, at der er en visuel sammenhæng og lighed i alle vores touchpoints. Uniformerne er et vigtig og centralt element i mødet med vores kunder, og er et perfekt billede på SAS’ visuelle opdatering, siger Pi Åhnberg, Brand Manager i SAS.

Uniformen skal styrke SAS’ synlighed og SAS-brandet, samtidig med at den skal være behagelig at arbejde i. Derfor har nogle af nøgleordene i arbejdet med den opdaterede uniform været genkendelighed, skandinavisk og stilren.

– Med den opdaterede uniform kommer vi til at synes bedre, vi kommer til at adskille os fra mængden, og vores kunder vil tydeligt kunne se, at det er en SAS-uniform. Samtidig har det været vigtigt, at uniformen er tilpasset medarbejdernes arbejdsdag og er behagelig at arbejde i, siger Pi Åhnberg.

Uniformerne er taget frem af Ted Bernhartz i tæt samarbejde med SAS’ uniformerede medarbejdere og brandingafdeling. Ted Bernhardtz er en Göteborg-baseret designvirksomhed med stor erfaring indenfor design, tekstil og fremstilling af både egne kollektioner samt uniformer til store virksomheder. Den opdaterede uniform er blevet testet af uniformerede SAS-ansatte, som sammen med SAS brandingafdeling og Ted Bernhardtz er kommet frem til materiale, pasform og kvalitet.

Uniformsdelene i SAS’ opdaterede uniformsgarderobe har mange kombineringsmuligheder tilpasset vind, vejr og personlig stil. Den nye uniformsgarderobe består blandt andet af nye elementer i form af en turtleneck samt poncho.

Som et vigtigt element i den opdaterede uniform har SAS indgået et unikt samarbejde med den svenske upcoming tøjdesigner, Amandah Andersson, som står bag brandet AMA AWE, der har designet et tørklæde eksklusivt til SAS. Tørklædet har en blå på blå base, og det grafiske design i sand er Amandah Anderssons fortolkning af, hvordan Skandinavien ser ud set fra luften. Kigger man nøje efter gemmer det grafiske tryk ordet ”SAS”.

– Der var mange detaljer at tage højde for, da jeg fik tilbuddet om at skabe et design, som passede til SAS’ brand og look. Min første tanke var at bruge billedet af Skandinavien set fra oven, sådan man ser det, når man sidder og kigger ud af vinduet i flyet, som inspiration til mit design. Jeg har arbejdet med den ide gennem hele processen, og jeg tror, at resultatet er et meget fint møde mellem SAS’ profil og mig, som designer, siger Amandah Andersson, designeren bag brandet AME AWE.

Arbejdet med den opdaterede uniform har taget halvandet år, og der er blevet produceret 90.995 uniformsdele til de omkring 8.000 SAS-ansatte, der den 18. oktober trækker i den nye opdaterede uniform.

Sidste gang SAS fik ny uniform var i 1999, hvor ”SAS uniform design team” bestående af Christopher Bjercke, Norge, Susanne Levring Rützov, Danmark og Pernilla Forsman, Sverige.

For yderligere oplysninger kontakt venligst
SAS presseafdeling +45 32 32 31 35