Julie Bergan live från bagagebandet

October 18, 2016 06:00

Idag, den 18 oktober, kommer drygt 8000 SAS-anställda i luften och på marken börja bära den nya uppdaterade uniformen. En uniform i elegant, modern skandinavisk design, i linje med SAS visuella identitet ”blue on blue”. Vi firar premiären med en bagagebandskonsert med Julie Bergan i en ny digital film.

Det senaste året har SAS arbetat med att förena resandet med musik – bland annat med Spotify-spellistor och konserter på flygplatser och på 10 000 meters höjd. Även idag, när SAS lanserar sin uppdaterade uniform, kombinerar SAS resandet med musik – den här gången i en ny film där Julie Bergan omgiven av sex dansare i SAS-uniform bjuder SAS kunder på en konsert från bagagebandet på Oslo Flygplats.

– Att byta uniform är något väldigt speciellt. Vår uniform är en viktig del av vår visuella identitet och något alla våra kunder ser och lägger märke till när de reser med oss. Därför ville vi gärna markera den uppdaterade uniformen på ett spektakulärt och annorlunda sätt. Samtidigt ingår bagagebandskonserten med Julie Bergen i vår strategi att förena flygresan med musik och ge våra kunder en unik reseupplevelse före, under och efter resan. Och dessutom h��ller vi med Julie Bergan om att vi ”kinda like it”, säger Kenneth Christiansen, Marketingchef på SAS.

Den uppdaterade uniformen är tillverkad i en sportig, stilren skandinavisk design i linje med SAS visuella identitet “blue on blue”, som kunderna känner igen från SAS kommersiella aktiviteter och produkter. Arbetet med den uppdaterade uniformen har tagit ett och ett halvt år och 90 995 uniformsdelar har tillverkats till SAS cirka 8 000 medarbetare, som alla drar på sig den nya uppdaterade uniformen den 18 oktober.

Den uppdaterade uniformen har tagits fram av Ted Bernhardtz, och bakom den nya scarfen, som designats exklusivt för SAS, står Amandah Andersson, avantgardistisk svensk designer.

Konserten och den digitala filmen har producerats i samarbete med Universal Music och bakom det kreativa konceptet står LOS&CO.

– När vi fick i uppdrag att hjälpa SAS lansera de uppdaterade uniformerna, tänkte vi att bagagebandet på OSL skulle funka bra som catwalk. Och eftersom vi tyckte att inte bara morgontrötta passagerare skulle få glädje av det spektakulära framträdandet, fick vi Norges främsta modefotograf, Marie Kristiansen, att filma det, säger Hans Christian Grønn, copywriter på LOS&CO.

Filmen kommer att visas på digitala kanaler från i dag den 18 oktober. Det finns även en kort inför/behind the scenes-film här

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44