SAS firar 70 år i luften

July 31, 2016 12:55

I morgon, den 1 augusti, firar SAS 70 år som pionjärer i luften. Den första flygningen, Stockholm – New York, ägde rum den 17 september 1946.

Den 1 augusti 1946 var starten för Skandinaviens favoritflygbolag genom sammanslagningen av de norska, danska och svenska flygbolagen. Den 17 september samma år samlades 28 särskilt inbjudna gäster för att göra premiärresan med SAS nya DC-4 ”Dan Viking” från Stockholm till New York. Resan tog 25 timmar med mellanlandning i Köpenhamn, Prestwick i Skottland och Gander på Newfoundland. SAS historia hade tagit sin början.

– Jubileet markerar SAS ställning som Skandinaviens favoritflygbolag, med fokus på att göra livet lättare för resenärer till, från och i Skandiavien. Jag vill tacka alla passagerare och alla medarbetare som bidragit till SAS 70 år långa historia och till framtiden som väntar oss. Vi har varit delaktiga i unika reseberättelser under sjuttio år och många fler väntar, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef för SAS

Pionjärer i luften – då, nu och i framtiden.

Under åren som gått har SAS lanserat världens första jorden-runt-service, IFE-system, turistklass och sovsäten. SAS var det första flygbolaget som erbjöd separat incheckning och lounger, och det var SAS som anställde den första kvinnliga trafikpiloten. SAS var även först med att införa gröna inflygningar som minskar bränsleförbrukningen och utsläppen. Historiska exempel som har lagt grunden till SAS ställning idag, med fokus på att göra livet lättare för Skandinaviens frekventa resenärer.

– Vi vill göra livet lättare för frekventa resenärer till, från och inom Skandinavien, och vi arbetar ständigt med innovation och utveckling för att säkra att våra kunder får en smidig resa med smarta, digitala lösningar. Fortsätter vi visa våra frekventa resenärer att vi verkligen gör livet lättare kommer SAS att vara centralt för oss som bor, arbetar och reser i den här delen av världen även i framtiden, säger Rickard Gustafson.

Nya smarta digitala lösningar
Just nu investerar SAS i nya innovationer och smarta digitala lösningar som gör resan till en enklare, snabbare och mer personlig upplevelse. Uppgraderade SAS lounger, nya SAS Café Lounge och Fast Track är några exempel. SAS bonusprogram, EuroBonus, grundades 1992 och har idag mer än 4,5miljoner medlemmar. EuroBonus-medlemmar kan samla poäng på flygningar, på hotellvistelser, när de hyr bil och till och med på sina dagliga inköp. Poängen kan användas antingen hos SAS eller hos någon av våra många partners.

SAS Lab utvecklar radikala nya idéer och innovationer för framtidens resor, från boardingkort under huden till elektroniska bagagelappar. I höst kommer all kabinpersonal ha utrustats med iPad för att serva passagerarna. Digitaliseringen kommer att underlätta kabinpersonalens arbete och betyder att resenärerna kan få ännu bättre service. Med hjälp av appen blir det möjliga att kontrollera statusen för bagagetransfer och anslutningsflyg samt att f�� information om EuroBonus-medlemskap.

Hållbarhet och expansion
SAS miljövision är att vara en del av ett långsiktigt hållbart samhälle. Vi tror att det kommer att vara möjligt att flyga fossilbränslefritt utan CO2-utsläpp 2050. Några av SAS främsta fokusområden är biobränsle, bränsleeffektivisering, gröna flygningar och en ny bränslesnålare flotta

De senaste åren har SAS investerat i den största interkontinentala expansionen i bolagets historia med linjer till och från USA och Asien. Alla med SAS nya uppgraderade kabin. De senaste tolv månaderna har SAS öppnat nya direktlinjer från Skandinavien till städer som Hongkong, Los Angeles och Boston och kommer att öppna en direktlinje från både Köpenhamn och Oslo till Miami i september. I september kommer SAS dessutom att fira den första flygningen mellan Skandinavien och USA.

Se glimtar från SAS 70 år i luften så här långt: https://scandinaviantraveler.com/sas70

SAS milstolpar:

Fler bilder finns på SAS 70 och på http://images.flysas.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44