SAS ökar med nära en halv miljon flygstolar under vintersäsongen

May 25, 2016 06:58

Med fokus på direktlinjer till populära destinationer erbjuder SAS vinterprogram 2016/2017 Skandinaviens resenärer 470 000 fler flygstolar än i fjol och en ökning av frekvenser på utvalda inrikes- och utvalda Europadestinationer.

När SAS vinterprogram inleds i slutet av oktober får Skandinaviens resenärer tillgång till ett brett nätverk med fler avgångar på populära destinationer inrikes, inom Skandinavien och till Europa.

–          Vi arbetar hela tiden med att förbättra vårt erbjudande till våra kunder. Förutom att vi under vintersäsongen flyger till populära semesterdestinationer och fortsätter vår satsning på Asien och USA, så ökar vi nu antalet avgångar på populära linjer, säger Eivind Roald, kommersiell direktör på SAS.

Fler frekvenser från Stockholm och ökning av flygstolar inom Danmark

Ökad efterfrågan på den svenska marknaden innebär att Kiruna och Amsterdam nu får tre dagliga avgångar från Stockholm istället för två. Till Helsingfors ökar SAS med ytterligare en daglig avgång, vilket innebär nio avgångar per dag och direktlinjen till Trondheim utökas från en till två dagliga avgångar.

Inrikesresenärer i Danmark får under vintern tillgång till 38 000 fler flygstolar. Framförallt sker ökningen på sträckan Köpenhamn-Ålborg. Förutom den nya direktlinjen till Miami som lanseras i september, så förlängs destinationerna Krakow, Wien, Reykjavik och Faro till att bli året runt-linjer från Köpenhamn. SAS fortsätter dessutom att erbjuda en fjärde daglig avgång mellan Köpenhamn och Stuttgart.

SAS stärker erbjudandet och kapaciteten till Nordnorge

Antalet vinter- och norrskensturister i Nordnorge blir allt fler vilket gör att SAS ytterligare stärker erbjudandet till Tromsö, Bodö och Svalbard under vinterhalvåret. Totalt ökar kapaciteten från Oslo till Nordnorge med drygt 90 000 stolar. På linjen Stockholm-Tromsö ökar antalet avgångar i veckan från två till fyra under midvintern.

Från Oslo ökas även antalet dagliga avgångar till Helsingfors från två till tre.  Oslo-Rom blir dessutom en linje som trafikeras året om.

130 000 fler säten till USA och Asien

SAS kommer i samband med vinterprogrammet att under 2016 ha lanserat en rad nya året runt-linjer, däribland från Köpenhamn till Boston, Miami, Reykjavik, Wien, Krakow och Faro, från Oslo till Miami och från Stockholm till Los Angeles och Gdansk.

Satsningen på SAS nya kabin på hela SAS långdistansflotta är klar under sommaren och i höst utökas antalet flygstolar till och från USA och Asien med 17 procent (130 000 säten). Från och med i höst har SAS därmed långdistansflygningar från Skandinavien till Miami, Boston, Los Angeles, New York, Washington DC, Chicago, San Francisco, Peking, Shanghai, Tokyo och Hongkong.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44