Välfyllda flyg och rekordmånga resenärer i juli

August 8, 2016 09:02

Under juli reste totalt 2,7 miljoner resenärer på SAS reguljär- och charterlinjer, en ökning med 5,9% jämfört med föregående år. SAS kabinfaktor förbättrades samtidigt med 1 procentenhet till 89,3% vilket är den högsta kabinfaktorn någonsin för en enskild månad i SAS historia.

Trafiktalen visar en positiv utveckling och juli har varit en rekordmånad för SAS på flera sätt. Aldrig tidigare har så många resenärer rest med SAS under en julimånad och på SAS interkontinentala linjer är det rekordmånga resenärer för fjärde månaden i rad. Dessutom har SAS den högsta kabinfaktorn för en enskild månad någonsin.

SAS reguljära trafik ökade med 10,4% under juli. Tillväxten var störst på de interkontinentala linjerna till/från Asien och USA där över 185 000 resenärer flög med SAS. Den nya flyglinjen mellan Stockholm och Los Angeles hade flest passagerare bland de långdistanslinjer där SAS har upp till en daglig avgång. Responsen på SAS utökade erbjudande på fritidsorienterade linjer till/från Sydeuropa var stark och trafiken ökade med 8%. Även SAS inrikeslinjer hade en positiv utveckling med en passagerartillväxt över 6%.

–       Vår strategi är att satsa på ett produkterbjudande som de frekventa resenärerna uppskattar och det ger resultat. Trafiktalen för juli är solida och visar att vårt erbjudande är både attraktivt och konkurrenskraftigt. Det är speciellt glädjande att gensvaret på vårt utökade långdistanserbjudande och fritidsorienterade linjer i Europa varit så starkt. Samtidigt sker en stor del av tillväxten inom fritidsresandet där priskänsligheten är högre, vilket betyder att vi måste jobba intensivt för att effektivisera vår verksamhet ytterligare, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den preliminära valutajusterade yielden^  var ned 1% men PASK* steg 1% i juli 2016 jämfört med föregående år.