170 000 fler passagerare flög med SAS

February 7, 2017 10:02

Fler väljer att resa med SAS och i januari reste totalt 2 miljoner passagerare med SAS, en ökning med 9,4% jämfört med föregående år. SAS totala kabinfaktor förbättrades samtidigt med 4,8 procentenheter till 70,1%, den högsta någonsin för en januarimånad.

SAS fokuserar och utvecklar sin produkt och nätverk för de som reser ofta. I linje med den strategin har SAS under de senaste åren utökat erbjudandet på de interkontinentala linjerna samt på fritidsorienterade linjer inom Europa, vilket efterfrågas av denna målgrupp. Satsningarna har tagits emot positivt och fler resenärer än någon tidigare januarimånad flög på SAS interkontinentala linjer under månaden.

Under januari ökade SAS totala trafik med cirka 20%. Tillväxten var störst på de interkontinentala linjerna där trafiken ökade med 33%. På de skandinaviska och europeiska linjerna ökade trafiken med 15% med en god tillväxt inom fritidsresandet. SAS inrikeslinjer hade en trafikökning på över 7%.

–   Den positiva tillväxten från hösten fortsatte under januari, vilket är glädjande och visar att kunderna uppskattar vårt utökade nätverk och erbjudande. Samtidigt sjunker yielden och är på en historiskt låg nivå. Med rådande betalningsvilja hos kunderna måste SAS skapa samma förutsättningar som sina konkurrenter för att kunna ta del av de spännande tillväxtmöjligheterna i marknaden. Vi måste därför arbeta med att effektivisera SAS och som ett komplement till vår produktion i Skandinavien kommer vi därför att öppna baser i London och Spanien, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den nominella yielden^ sjönk med 6% medan PASK ökade med 2% i januari 2017, jämfört med föregående år.