2,6 miljoner passagerare flög med SAS i oktober

November 10, 2017 11:02

Under oktober utvecklades SAS trafik i linje med vad vi indikerade den 3 november i samband med SAS extra bolagsstämma. I och med oktober månads utgång lägger SAS räkenskapsåret 2016/2017 bakom sig. Totalt under räkenskapsåret flög cirka 30 miljoner resenärer med SAS, vilket är det högsta antalet någonsin för ett år.

Under oktober ökade trafiken på inrikeslinjerna framförallt drivet av positiv utveckling i Danmark till följd av den nya linjen till Färöarna. På Europa-/intraskandinaviska linjerna steg också trafiken marginellt medan den minskade på de interkontinentala linjerna med 7,5%. Den totala kapaciteten ökade med 1% under månaden jämfört med föregående år. Kabinfaktorn sjönk till drygt 76%, men jämförelsetalet påverkas negativt av SAS framgångsrika 70-årskampanj som genomfördes under hösten 2016. Kabinfaktorn under oktober 2017 är därför mer i nivå med åren dessförinnan.

–       Vi fortsätter att anpassa nätverket efter våra kunders efterfrågan och det är glädjande att kunderna värdesätter vår produkt. Vi har nyligen startat vårt vinterprogram och ser fram emot att erbjuda fler stolar till populära vinterdestinationer både i Alperna och på varmare breddgrader, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den nominella yielden^ och PASK:en steg med 7% respektive 2% under oktober 2017 jämfört med oktober 2016.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44