SAS-rute fra København til Tokyo fylder 60 år

February 24, 2017 10:00

I dag den 24. februar 2017 er det 60 år siden, at SAS for første gang fløj “direkte” mellem København og Tokyo over Nordpolen. SAS blev dermed det første flyselskab til at flyve over Nordpolen til Asien. Jubilæet fejres både i CPH Lufthavn og i Narita, Tokyo.

I dag, når SK983 letter fra København med kurs mod Tokyo, er det ikke hvilken som helst afgang. Det er nemlig præcist 60-året for SAS’ første ruteflyvning mellem København og Tokyo.

SAS var dermed det første flyselskab til at tilbyde ruter over Nordpolen uden flyskift både til Los Angeles og Tokyo. I 1954 var SAS det første flyselskab til at flyve over Nordpolen til den amerikanske vestkyst med ruten til Los Angeles. Den 24. februar 1957 tilføjede SAS igen et nyt kapitel til luftfartens historie, da SAS begyndte at flyve ”direkte” mellem København og Tokyo med blot en mellemlanding i Anchorage, Alaska. Først fem år efter fulgte konkurrenter trop, og SAS var i denne periode det eneste flyselskab, der fløj direkte mellem Skandinavien og Japan.

– Vi er stolte over, at vi i mere end 60 år har bundet Skandinavien og Japan sammen. Vi har bragt vores befolkninger og erhvervs- og kulturliv i to meget dynamiske regioner sammen og transporteret utallige af passagerer mellem København og Tokyo. Tokyo er et spændende rejsemål for skandinaver, og samtidig findes der også stor interesse blandt japanerne for at rejse til Skandinavien, siger Lars Sandahl, Operationel koncerndirektør i SAS.

Med den direkte rute over Nordpolen kunne 105 passagerer flyve med fire besætningsmedlemmer, to piloter og en tekniker i en DC-7C, og turen var forkortet fra tidligere 52 til 32 timer. I 1960 åbnede SAS Sibirien-ruten med de nye DC-jetliner og flyvetiden til Tokyo blev forkortet ned til 16 timer og uden stop.

I dag flyves ruten med en Airbus 340 og rejsetiden er under 12 timer. SAS tilbyder årligt 345 returflyvninger og 170.000 sæder mellem København og Tokyo. Ruten flyves seks gange om ugen i vinterprogrammet og dagligt i sommerprogrammet.

SAS har fire direkte ruter mellem Skandinavien og Asien. SAS flyver ud over til Tokyo fra København, også til Beijing, Shanghai og fra Stockholm til Hong Kong.

For yderligere oplysninger kontakt venligst
SAS presseafdeling +45 32 32 31 35