100 000 fler reste med SAS under maj

June 8, 2018 11:02

Fler väljer att flyga med SAS och i maj valde totalt 2,8 miljoner resenärer att resa med SAS, en ökning med nästan 4% jämfört med föregående år. Utvecklingen var positiv på de flesta av SAS marknader, med en speciellt positiv utveckling på Europalinjerna.

Under maj hade SAS passagerartrafik en positiv utveckling på de flesta marknaderna. Maj präglas både av mycket affärstrafik och av ökat fritidsresande, framförallt i samband med långhelger. Genom att SAS anpassar utbudet av linjer och destinationer efter kundernas förändrade resmönster, valde fler att resa med SAS på både affärs-och fritidslinjer inom Europa och Skandinavien.

-Under maj lanserade vi som det första flygbolaget i Norden ett höghastighets- WiFi på kort-och medeldistansflygningar i Skandinavien och Europa, vilket nu finns installerat på cirka 30 av våra flygplan. Responsen från våra kunder har varit mycket positiv. Vi ser nu fram emot att successivt kunna erbjuda denna uppskattade tjänst till fler kunder under sommaren och hösten, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den nominella yielden* och PASK** steg med 4% under maj 2018 jämfört med maj 2017.

* Yielden definieras som passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.

** PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44