SAS introducerar förmånliga måltider i SAS Go

October 15, 2018 14:17

Nu ger SAS även alla som reser med SAS Go möjligheten att uppgradera sin måltid genom att förbeställa kvalitativa mål på sina långdistansresor, ett initiativ som ligger i linje med SAS miljö- och hållbarhetsarbete.

Vi tror att dedikerade resenärer vill tillföra något ytterligare till sin flygupplevelse. Därför introducerar SAS nu möjligheten att höja måltidsupplevelsen ombord, även när man reser i SAS Go-kategorin.

Från november 2018 kan alla som reser med SAS Go förbeställa en uppgraderad meny för att berika sin måltidsupplevelse än mer på långdistansresor.

– Vårt skräddarsydda förbeställningskoncept är en central del i vår strategi att ytterligare stärka vår service ombord, eftersom vi vet att våra resenärer uppskattar innovativa, skräddarsydda och personliga upplevelser samt tjänster, säger Karl Sandlund, Executive Vice President Commercial på SAS.

– Vi är glada över att kunna erbjuda våra gäster en ny och utsökt måltidsupplevelse. SAS strävar alltid efter att ligga i framkant när det gäller innovation, med en målsättning att dessutom vara ett föredöme när det gäller framtidens sätt att resa.

Resenärerna kan välja mellan fyra välsmakande menyer. Det nya konceptet, som kallas ”Premium Set Menu” och är en lagad måltid som inkluderar en förrätt i säsong och en läcker dessert, samt möjligheten att välja mellan olika drycker som ingår i den fasta menyn. Bestick och glas har utvecklats exklusivt för SAS i samarbete med framstående skandinaviska formgivare.

Ny resetrend

Aktuella trendanalyser och prognoser visar att efterfrågan på förbeställningar har ökat och även fortsätter öka framöver.

Att bredda förbeställningskonceptet på både lång- och kortdistansflygningar är ett led i SAS miljö- och hållbarhetsarbete, då fler förbeställningar innebär att mängden mat som tas ombord blir mer precis, vilket gör att både matsvinn och vikt minimeras.

– Vårt förbeställningskoncept bygger på trenddata och återkoppling från våra kunder. Vi ser förbeställningar som ett sätt att utveckla trenden i linje med vår vision att vara pionjärer inom resebranschen, säger Karl Sandlund.

– SAS utvecklar och utforskar ständigt nya möjligheter som gör livet enklare för resenärer genom att erbjuda innovativa och attraktiva tjänster, tillägger han.

SAS introducerade förhandsbeställningar på kortdistansresor 2016 och produktens popularitet har ökat i snabb takt sedan dess. 2017 utökades dags- och kvällsutbudet som kan beställas i förväg i SAS Go vilket nu består av 11 olika måltider. Förra året ökade dessa måltider med 25 procent, drygt 120 000 måltider per år. SAS räknar med att ökningen kommer att fortsätta i takt med att vi förbättrar och utvidgar erbjudandet, och gör det än enklare att boka.

Nyligen utökade SAS även möjligheten att förbeställa mat från dags- och kvällsmenyerna på flygningar mellan Skandinavien och Europa. Nu kan resenärerna komplettera sina resor med tjänsten även inför en flygtid på minst 80 minuter, i stället för 120 minuter som tidigare. Det betyder att antalet europeiska flygningar där det finns möjlighet att förbeställa har fördubblats. Initiativet gör att möjligheten nu erbjuds på totalt 80 000 SAS-flygningar varje år.

Fakta

Pris på de nya premium-menyerna är från SEK 190, NOK 190, DKK 150, EUR 19, USD 23.

Det är enkelt att förbeställa måltider när du reser med SAS. Du kan antingen välja att göra det när du bokar din resa eller senare genom att logga in på ”Mina bokningar” på SAS webbplats.

När du väljer att förbeställa ersätts den måltid som vanligtvis ingår i SAS Go med den valda premium-måltiden. Den andra måltiden som serveras före landning påverkas inte av beställningen.

//

Bifogat finns bilder och beskrivningar av de fyra Premium Set menyer. Fotograf: Simon Bajada.

//

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44