Future Olympians reiser med SAS til OL-byen Tokyo

October 25, 2019 15:45

Det blir den svenske basketklubben Malbas P04-lag fra Malmö, den danske karateklubben AKD Karate fra Allerød og den norske friidrettsklubben IL Tyrving fra Bærum som får sjansen til å reise til Tokyo i november for å trene sammen med og dele erfaringer med lokale, japanske idrettsutøvere forut for sommer-OL 2020.

Som ledd i samarbeidet med de tre skandinaviske olympiske komiteene DIF, NIF og SOK lanserte SAS i august kampanjen Future Olympians, med det formålet å finne tre skandinaviske ungdomsidrettslag innen basket, friidrett og karate til et utvekslingsprogram for å møte lokale idrettsutøvere i Tokyo.

I dag ble det klart at det er det svenske laget Malbas fra Malmö som skal representere basketsporten, den danske klubben AKD Karate fra Allerød som skal representere karatesporten og det norske laget IL Tyrving fra Bærum som skal representere friidrett.

– Vi har fått en utrolig fin tilbakemelding fra idrettslag i hele Skandinavia, som alle har vist et enormt engasjement. Nå ser vi frem til å sende de utvalgte lagene og idrettsgrenene til Tokyo for å oppleve olympiabyen sammen med lokale utøvere, sier Karl Sandlund, EVP & Chief Commercial Officer i SAS.

Lagene vil i en ukes tid i november trene sammen med japanske ungdommer i basket, friidrett og karate.

– Valget av lagene er basert på en helhetsvurdering. Sportslige prestasjoner og ambisjonsnivå har vært sentrale, sammen med motivasjonen til å delta. Lagene viser stor idrettsglede og har gitt oss innblikk i et godt sosialt fellesskap. Det her er ungdommer som vi både heier på og vil bli bedre kjent med, sier Karl Sandlund, EVP & Chief Commercial Officer.

De japanske lagene som blir verter for sine svenske, norske og danske kollegaer, er fremgangsrike innen basket, friidrett og karate og er alle fra Tokyo. Lagene er utvalgt innenfor rammen av det olympiske samarbeidet mellom SAS og de skandinaviske olympiske komiteene.

Prosjektet inngår i SAS’ grenseoverskridende partnerskap med de tre skandinaviske olympiske komiteene og innebærer blant annet at SAS er hovedpartner for de skandinaviske olympiske komiteene før og under sommer-OL i Tokyo 2020 og vinter-OL i Beijing 2022.

For mer informasjon kontakt SAS pressetjeneste, tlf. +46 8 797 29 44

Bilder: Fotokreditering SAS

Søknadsvideo Malbas04: https://drive.google.com/file/d/14SliDB2_lfm6HKxQO0yiO6QpHwpkrKc2/view?usp=sharing

Søknadsvideo IL Tyrving:

Søknadsvideo AKD Karate:

SAS er Skandinavias største flyselskap med daglige flyvninger til destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er medlem av  Star Alliance  ™ og sammen med våre 26 partnere flyr vi til mer enn 1300 destinasjoner i 193 land. For mere information, se  http://www.sas.no