Pilotstrejk bakom svaga trafiktal i april

May 8, 2019 11:00

Under pilotstrejkens fem första dagar ställdes över 2 800 flygningar in och nästan 270 000 kunder drabbades, vilket resulterade i svaga trafiktal under april månad.

Innan strejken bröt ut, visade trafiktalen för april en god utveckling jämfört med föregående år. Konflikten ledde dock till en minskning av kapacitet och antal passagerare i reguljärtrafik med 14,9% respektive 14,5%. En högre kabinfaktor på de flygningar som inte påverkades av konflikten medförde en ökning av valutajusterad enhetsintäkt med +8,6%.

– Jag beklagar verkligen att våra kunder drabbades av pilotstrejken och inte kunde resa som planerat. Även om väldigt många kollegor på SAS har arbetat dag och natt för att hjälpa drabbade resenärer, är jag medveten om att vi inte lyckades hjälpa alla i denna svåra situation. Nu när strejken är över, kommer vi att göra vårt yttersta för att återuppbygga förtroendet hos våra kunder. När vi närmar oss sommarsäsongen ser vi fram emot att välkomna resenärerna ombord på våra flygningar till befintliga och nya destinationer, säger Rickard Gustafson, VD för SAS.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, +46 8 797 29 44

Michel Fischier, VP Investor Relations, +46 70 997 0673

SAS flyger över 30 miljoner passagerare årligen och är Skandinaviens ledande flygbolag med över 800 flygningar per dag på 272 linjer till 125 destinationer i Skandinavien, Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med ytterligare flygbolag erbjuda över 18 800 dagliga flyg till över 1 300 resmål i 193 länder. För mer information, besök www.sas.se.

Denna information är sådan information som SAS AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av Michel Fischier för offentliggörande den 8 maj 2019 kl. 11.00 CET.