SAS innfører resirkulerbar emballasje og fjerner 51 tonn plast

November 21, 2019 08:00

SAS innfører resirkulerbar matemballasje og miljøvennlig bestikk om bord, og reduserer plastmengden med 51 tonn per år. Et viktig skritt mot kun bærekraftige materialer i SAS’ kundetilbud.

Det prisbelønte matkonseptet New Nordic by SAS legger vekt på en moderne spiseopplevelse i luften, med sesongens lokalproduserte ingredienser. Nå kommer emballasjen med ny design og resirkulerbare materialer.

– Hver dag utvikler vi våre produkter og servicetilbud i mer miljøvennlig retning, og tar bort det som ikke trengs om bord, og arbeider løpende med å finne innovative løsninger for materialer og emballasje, sier Karl Sandlund, EVP & Chief Commercial Officer.

Noen former for plast er ofte nødvendig grunnet krav til mattrygghet. Derfor har SAS’ leverandører utviklet en løsning som erstatter den indre plastbeholderen i kuben med en papirversjon. Den er laget av FSC*-godkjent papir med et plastbelegg, som er laget av organisk plantebasert plast i stedet for plast basert på fossil olje.

– Matkonseptet New Nordic by SAS, som serveres i en kube, er et godt eksempel på en miljøvennlig løsning som inngår i lang rekke klimarettede tiltak – i smått og stort – som nye fly til 52 milliarder kroner, og økende  bruk av biodrivstoff, sier Karl Sandlund.

Bestikksettet i matkuben er også byttet ut. De nye settene er tilpasset hvert måltid for å minimere ressursbruken, og våtservietter tilbys ved behov. Lanseringen av det nye matkonseptet vil skje gradvis fra desember, og i mai 2020 vil bestikket finnes i hver boks.

Den plantebaserte plasten som brukes i bestikket, er laget av vegetabilsk olje. Den bearbeides via naturlig gjæring og mikroorganismer til et komposterbart råmateriale. SAS er stolte av å være først ute med å ta i bruk denne innovative løsningen for engangsbestikk. Det er den eneste plastløsningen som er kompatibel med EU-direktivet for engangsplast (SUP).

I stedet for å legge ekstra salt og pepper og en våtserviett i hver kube, blir disse nå kun delt ut til de som ber om det. I stedet for plast skal bestikket pakkes inn i papirservietter laget av resirkulert materiale.

Utskiftingen av materialer er en viktig del av klimainnsatsen, i likhet med de grep som gjøres for å ta bort matsvinn gjennom forhåndsbestillinger, og reduksjon av vekt ved å kutte ut taxfree-salg om bord i flyene.

*Forest Stewardship Council, et sertifiseringsorgan som bekrefter at papiret som brukes, er produsert med trær fra skoger som forvaltes på en bærekraftig måte.

Pressetelefon for journalister  +47 64 81 88 00