Ingegerd Viking klar for takeoff!

January 28, 2020 15:40

Det første av SAS’ åtte Airbus A350 XWB, Ingegerd Viking, skal ut på sin jomfrutur i dag fra København til Chicago. Dette markerer starten på en ny era på langdistanse i SAS, med ny innovativ teknologi og lavere utslipp.

På hver flyvning kan til sammen 300 reisende se frem til en enda mer komfortabel flyreise i en kabin med nye setemodeller og unike, spesialtilpassede SAS-løsninger.

– A350 er en av våre største investeringer. Det moderne flyet gjør at vi nå kan tilby en enestående reiseopplevelse som det er en stor glede å ønske våre kunder velkommen om bord på. Dette topp moderne flyet reduserer drivstofforbruket betydelig, med opptil 30 prosent lavere CO2 utslipp enn det foregående, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

Den første flyvningen markeres med arrangement på Kastrup i København, og tilsvarende for returen i Chicago på O’Hare internasjonale lufthavn.

Basen for Airbus A350 XWB blir ved SAS-sentralen på København lufthavn, og det skal fly syv ruter det første året: Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hongkong og San Francisco.

Samlet sett, som del av moderniseringen av kortdistanse- og langdistanseflåten, kommer SAS til å ta imot levering av de nye flyene Airbus A320neo (80), Airbus A330 Enhanced (5), Airbus A350 (8) og Airbus A321LR (3) før utgangen av 2023.

For ytterligere informasjon, kontakt SAS pressevakt: 47 64 81 88 00